doe mij er ook zo een

Wanneer racen we op zwevende motoren zoals in Star Wars?

Wetenschapsredacteur George van Hal bespreekt begerenswaardige uitvindingen uit sciencefictionfilms en -series en zoekt uit of ze realiteit kunnen worden. Vandaag: ‘repulsors’, de anti-zwaartekrachtstechnologie uit Star Wars.

George van Hal
Boven de grond met de X-34  Landspeeder in Star Wars. Beeld
Boven de grond met de X-34 Landspeeder in Star Wars.

Wat?

Motoren waar geen wielen onder zitten, maar die blijven zweven boven de grond.

Waar gezien?

In het Star Wars-universum zweven motoren, auto’s en andere voertuigen boven de grond.

Hoe dichtbij zijn we?

Zwevende voertuigen zijn geen sciencefiction meer. In onder meer China, Japan en Zuid-Korea rijden terwijl u dit leest zwevende treinen rond, die zichzelf met magneten van de rails afduwen. Of neem de varianten op het zweefskateboard uit Back to the Future 2, die hobbyisten en bedrijven de afgelopen jaren hebben gelanceerd, en die gebaseerd zijn op vergelijkbare technologie.

Net zo kunnen Star Wars-fans die dromen van een variant op Luke Skywalkers X-34 Landspeeder uit Star Wars: A New Hope of de door stormtroopers gebruikte Speeder Bike uit Return of the Jedi, alvast terecht bij zweefvoertuigen die werken binnen onze huidige technologische mogelijkheden.

Op die manier kom je bijvoorbeeld uit bij de HoverSurf Hoverbike – in essentie een grote drone met een stoeltje erop. Die werkt prima, zolang je niet zenuwachtig wordt van vier snel ronddraaiende rotorbladen dicht bij je benen. Of je regelt een ritje met de Aerofax, die in eerste aanblik iets veiliger oogt, met twee grote ingekapselde rotors voor en achter. Beide voertuigen zijn nog slechts testmodellen.

In Japan lanceerde A.L.I. Technologies eind vorig jaar de Xturismo Limited Edition. Met dat voertuig, dat gewoon te koop is, kun je veertig minuten zweefracen met snelheden tot 100 kilometer per uur. Daarna is de batterij leeg. Overigens is het verstandig daarbij gehoorbescherming te dragen, want het ding produceert een enorme bak herrie. En, o ja, belangrijk detail: volgens de Japanse wet mag je er voorlopig niet de openbare weg mee op. Dan lijkt het prijskaartje van zo’n 600 duizend euro (77,7 miljoen yen) ineens toch best hoog.

Dergelijke zweefracers zijn vanuit Star Wars-perspectief nog niet helemaal the real deal. Daar zweven voertuigen namelijk dankzij ‘repulsor’-technologie: apparaten die de zwaartekracht plaatselijk uitschakelen.

Helaas is dat in de praktijk (nog?) niet mogelijk. Fysici begrijpen namelijk niet goed wat zwaartekracht nu precies is. Ja: met de klassieke natuurwetten die onder meer Isaac Newton (1643-1727) een paar eeuwen terug opstelde, kunnen we beschrijven wat er gebeurt wanneer een appel uit een boom valt en zelfs hoe je met een raketmotor de zwaartekracht van de aarde tijdelijk kunt overwinnen. Maar wat er op fundamenteel niveau echt aan ons trekt, is tot de dag van vandaag een open vraag.

Over de hele wereld zijn talloze vakgroepen bezig die kwestie te kraken. Zo zoekt men naar hypothetische zwaartekrachtsdeeltjes – gravitonen – en onderzoekt men talloze, theoretische, strategieën om de zwaartekracht in het zogeheten standaardmodel te persen. Dat model vat alle bekende deeltjes en natuurkrachten samen in een formule die past op een T-shirt of koffiemok. Nou ja: met uitzondering van de zwaartekracht, dan.

Of de doorbraken in onze fundamentele kennis die zulke pogingen moeten opleveren uiteindelijk ook gaan leiden tot zweefmotoren à la Star Wars kan niemand nog voorspellen. Wie nu al zoekt naar zweefplezier moet daarom een fikse spaarpot hebben, of wachten tot de Xturismo’s van deze wereld betaalbaar worden voor gewone stervelingen.

Meer over