Spelletjes voor de TMF-generatie

Vijf jaar geleden was het nog bijzonder: artiesten als Prince en Peter Gabriel brachten de eerste cd's uit met een interactief programma voor de computer....

Jeroen Junte

Cd-singles krijgen vaak een computerextraatje om teruglopende verkopen op te krikken. IJverige platenmaatschappijen maken daarvoor bijvoorbeeld nog wel eens gebruik van clips die verboden zijn (Revolution Action van Atari Teenage Riot) of nauwelijks aan bod komen (Windowlicker van Aphex Twin door Chris Cunningham, ook bekend van Björk en Madonna). Cadeautje voor de fans.

Ook de markt voor kinderen is ruim voorzien. Cd's met een biografie, foto's en clipjes sluiten naadloos aan bij de wensen van de TMF-generatie. Een sterk staaltje van dit marktdenken is de cd Fantastic van de tieneract Toybox. Om de clips gaat het niet, want die zijn elk uur op TMF te zien. Bovendien geven tieners meer geld uit aan computerspelletjes dan aan cd's. En dus draait het op de Toybox-cd om Space Trap, een klassiek computerspelletje dat de koper bij de housedeuntjes krijgt.

Ook op de soundtrack van de recente Disney-film Tarzan is het computerspel het belangrijkste item. Want op een drie minuten durend interview met Phil Collins, die de muziek schreef, zit natuurlijk geen kind te wachten.

Dat het voor de wat oudere popliefhebber niet per se beter is, blijkt uit The Ladder van Yes. De interactieve bonustrack is een reclamefolder voor een nieuwe computergame waarvoor Yes enkele liedjes schreef. Het interview van twee minuten met de bandleden maakt deze domper niet goed.

Wel de moeite waard is Fuse, een cd van singer/songwriter Joe Henry. Het interactieve gedeelte is niet zo gebruikersvriendelijk (eerst software downloaden) maar voor een concertregistratie en een interview nemen de echte fans die moeite graag. Inmiddels voegen steeds meer artiesten een livetrack en een interview toe aan hun cd. Leuk zolang het niets extra's kost, want zo bijzonder is het nou ook weer niet.

Verreweg de meeste cd's met interactieve software zijn heruitgaven, zoals The Lot van Madness, een zesdelige verzamelbox met op elke cd vier clips. Zo'n tijdsdocument zou incompleet zijn zonder filmpjes uit de oude doos (al haperen de beelden soms). De Amerikaanse grunge-band Alice in Chains maakte meer werk van zijn cd-box Music Bank: prachtige vormgeving en een echt interactief menu. De uitgebreide bio en clips en foto's, speciaal voor deze cd-rom in een nieuwe design, worden opgeroepen door een vlieg over het scherm te bewegen.

De meest ingenieuze toepassing is te vinden op de dubbel-cd Ed Hunter van Iron Maiden. De aparte cd-rom bevat een adventure game in de nietsontziende stijl van de Britse hardrockers. Hoofdpersoon is Ed Hunter, een voormalige roadie, muziekjournalist en privé-detective, die het aan de stok krijgt met monsters, agenten en Hell's Angels. Het metalgeweld zorgt daarbij voor passende sfeermuziek.

Meer artistieke pretenties heeft Jackpot van de Eindhovende techno-act Acid Junkies. Synchroon met de muziek vloeien vervormde foto's en animaties in elkaar over. Maar interactief is het vj-programma niet. De Internet-link verraadt dat het een demo is van software die te koop is. Dan komt het anderhalf jaar oude Let Us Replay van het Engelse producers- en vj-collectief Coldcut er beter van af. Met wat plakken en knippen kan op de computer een Coldcut-remix worden gemaakt.

Maar het beste bewijs dat de interactieve pop-cd zich maar moeizaam ontwikkelt, is Rave un2 The Joy Fantastic van The Artist (Prince). Het enige wat deze cd biedt, is een snelle link naar Internet - illustratief voor het lot van de cd-rom.

Meer over