SBS neemt nu ook 'YouTube-sterren' onder zijn hoede

In navolging van mediabedrijf RTL Nederland stort nu ook concurrent SBS/Sanoma zich op de jonge makers van populaire YouTube-kanalen. Het bedrijf neemt een belang in Social1nfluencers, een netwerk van vooral onder tieners populaire videomakers. Dat heeft topman Peter de Mönnink van SBS/Sanoma vandaag bekendgemaakt.

Thijs van Soest
Beeld van Beautygloss, één van de populairste vlogs van Nederland, met 352.000 abonnees. Beeld YouTube
Beeld van Beautygloss, één van de populairste vlogs van Nederland, met 352.000 abonnees.Beeld YouTube

Social1nfluencers is een zogeheten Multi Channel Network (MCN), een bedrijf dat diverse 'YouTube-sterren' vertegenwoordigt. Zo behartigen ze de creatieve en financiële belangen van StukTV, Beautygloss, Fijnevrienden, Foodgloss, Misslipgloss en Teskuh. Stuk voor stuk kanalen waarvan tienduizenden en soms honderdduizenden volgers vrijwel dagelijks de video's bekijken. SBS (SBS6, Net5, Veronica) en Sanoma (Donald Duck, Linda, Libelle) zijn vooral sterk in de 'oude media' en hopen zo een nieuwe doelgroep te kunnen bereiken.

'De toekomst'
Volgens De Mönnink hebben de videomakers en multichannelnetworks de toekomst: 'Met de fanbase en het bereik van de creators van Social1nfluencers spreken we in een keer een grote doelgroep aan die steeds vaker videocontent online bekijkt.' Het is volgens de topman voor SBS en Sanoma heel belangrijk om het multimediale bereik uit te breiden.

Ook de oprichters van Social1nfluencers denken beter af te zijn met hun nieuwe partner. Daan Sip, één van hen, noemt het 'de perfecte match'. SBS/Sanoma zal verder investeren in het bedrijf. SBS-zender Veronica werkte overigens al eerder samen met de rebelse jongens van StukTV. De meiden van Foodgloss en Misslipgloss kunnen op hun beurt veel hebben aan de expertise van Sanoma's vrouwenbladen.

Verdiensten
De Youtubers verdienen aan hun werk dankzij de advertenties die YouTube rond hun filmpjes plaatst. Per 'view' krijgen ze een bepaald bedrag. Succesvolle makers sluiten zich aan bij een MCN zodat ze zich alleen nog maar bezig hoeven te houden met het maken van de producties. Zo'n bedrijf regelt voor hen bijvoorbeeld deals met bedrijven of sponsoring van opnamemateriaal.

Mertabi
RTL begon vorig jaar met het opzetten van een eigen Multi Channel Network. De zendergroep verklaarde ook daarmee de jeugd van tien tot zestien jaar te willen bereiken, een doelgroep die niet per se meer valt voor het aanbod op RTL4 of RTL5. Als één van de eerste videomakers werd Mertabi aangetrokken, een populaire maker van sketches.

De toekomst van de huidige generatie vloggers lijkt zo steeds meer in handen te liggen van de oude media. Dankzij het geld dat nu nog wordt verdiend met televisie, kunnen de YouTubers verder professionaliseren en werken aan een nog groter bereik.

Enkele voorbeelden van YouTube-videoproducties van Social1nfluencers:

Beeld uit een video van Fijne Vrienden. Beeld YouTube
Beeld uit een video van Fijne Vrienden.Beeld YouTube
null Beeld anp
Beeld anp
Beeld uit een video van StukTV Beeld StukTV
Beeld uit een video van StukTVBeeld StukTV
Meer over