InzichtVroege rotskunst

Reuzenwolf is geen neefje van onze grijze wolf

null Beeld AFP
Beeld AFP

Liefhebbers van de populaire fantasyserie Game of Thrones kennen hem wel: de reuzenwolf. Helemaal bij elkaar verzonnen is het dier niet: lang geleden liep in het gebied dat we nu kennen als Noord-Amerika echt een uit de kluiten gewassen wolvensoort rond. Canis dirus is de officiële wetenschappelijke naam van deze 13 duizend jaar geleden uitgestorven diersoort. Lang dachten wetenschappers dat de reuzenwolf een soort verre neef was van de bekende grijze wolf die nu nog leeft. Maar wetenschappers van onder meer Durham University kwamen tot een andere stamboom, waarover ze deze week publiceerden in het wetenschappelijke tijdschrift Nature. Uit een genetische analyse van fossielen van de reuzenwolf blijkt dat deze afzonderlijk is geëvolueerd in Noord-Amerika, over een periode van miljoenen jaren. Waar de wolf in Game of Thrones rondrent in de sneeuw, leefde de echte reuzenwolf eerder in warmere omstandigheden. Tegen nieuwszender CNN zegt een van de betrokken wetenschappers bovendien dat het dier waarschijnlijk meer een vosachtige kleur had, en niet de grijswitte vacht uit de fantasyserie.