Problematisch nageslacht op wielen, oude modellen in een nieuw jasje

Een succesvol ontwerp is geen garantie voor een goed vervolg. Fiat, Ford en Audi worstelen zichtbaar met hun nieuwe generatie auto's.

Bard van de Weijer
De nieuwe Smart Fortwo Beeld Wikipedia
De nieuwe Smart FortwoBeeld Wikipedia

Julian Lennon, Ziggy Marley, Dave Roelvink; het valt niet mee als opvolger van een icoon succesvol te zijn. Wat voor zangers geldt, geldt ook voor auto's. Van veel revolutionaire ontwerpen is de afstammeling maar een slap aftreksel. Met als jongste bewijs de nieuwe Smart Fortwo. Het eerste ontwerp is legendarisch. Zelfs na vijftien jaar - en een bescheiden opfluf - oogt de Fortwo nog altijd prettig bij de tijd. Met een kleine facelift had Daimler er weer jaren mee vooruit gekund.

Maar daar dachten de Duitsers anders over en ze bedachten een auto die het midden houdt tussen Bliksem McQueen en een Canta. Te prijzen valt dat de ontwerpers zijn afgestapt van het idee dat kleine auto's een agressief voorkomen moeten hebben om te kunnen meedoen in de dagelijkse marmottenrace van huis naar werk en terug. Maar hemel, de nieuwe Smart is nu wel heel erg Hello Kitty geworden.

Aan de andere kant: spraakmakend is het ontwerp zeker, en dat kun je niet zeggen van de volgende auto's.

De drie beroerdste opvolgers van een icoon:

Fiat Multipla (1998, opgevolgd in 2004)

Er zijn wereldwijd een stuk of vier mensen die het ontwerp van de Fiat Multipla geslaagd vinden. Ik ben een van hen. Mooi is hij misschien niet, maar een ontwerpklassieker zeker. Helaas mocht de marketingafdeling er ook een keer overheen toen de verkoopcijfers tegenvielen, en dat leidde tot een even lelijk design, maar dan nietszeggend.

undefined

Tweede generatie Fiat Multipla Beeld .
Tweede generatie Fiat MultiplaBeeld .

Ford Ka (1996, opgevolgd in 2008)

Een ongelooflijk funky karretje was de Ford Ka. Enig in zijn soort, ook bij Ford trouwens. Bleef jarenlang fris. Toen kwam de nieuwe, waarvan alleen de achterruit overeenkomsten vertoonde met het origineel. De rest moest gelijk worden getrokken met de kinetische ontwerplijnen van Ford. En daarop verdween de Ka voorgoed in de grijze massa.

undefined

Tweede generatie Ford Ka Beeld .
Tweede generatie Ford KaBeeld .

Audi TT (1998, opgevolgd in 2006)

Een sensatie was de TT toen hij eind vorige eeuw op de markt kwam. Alles was rond aan de auto en toch oogde hij potent. Hij was nog veel meer retro dan Kula Shaker en toch was zoiets nog nooit eerder gemaakt. Maar ook hier moest het uiterlijk masculiener en werd zijn snoetje gebotoxt tot hij er hetzelfde uitzag als zijn broers A3 tot en met A6.

undefined

Tweede generatie Audi TT Beeld wikipedia
Tweede generatie Audi TTBeeld wikipedia
Meer over