Postkantoor voor foto's

Wie een foto zoekt, plaatst een aanvraag op ImageLink en de zaak komt voor elkaar. In theorie. De praktijk is dat er nog niet veel fotografen zijn aangesloten....

Stel, je zoekt een romantische foto van een natuurgebied dat moet verdwijnen ten gunste van een snelweg. Bovendien wil je dat er een of twee paarden op staan. Een verdwaalde fietser is gewenst, maar niet noodzakelijk.

Waarachtig geen eenvoudige opdracht, zo meent Jurriaan Nijkerk van de stichting Vak-Fotografie Nederland in Den Haag. Nijkerk denkt met het systeem ImageLink een goedkope oplossing voor dergelijke zoekproblemen te hebben gevonden. Zoekt een opdrachtgever een bepaald beeld, dan plaatst hij een aanvraag op het systeem. Alle aangesloten fotografen kunnen die aanvraag lezen en erop reageren: per telefoon, per fax, of, uiteraard via ImageLink.

Elke fotograaf, ook die met de meest eenvoudige apparatuur, kan meedoen, aldus initiatiefnemer Nijkerk. Simpelheid is troef. Deelnemers (zowel fotografen als opdrachtgevers) kunnen bij de stichting een diskette met zichzelf installerende programmatuur aanvragen, waarna ze na een eenmalige betaling van vijftien gulden een werkadres krijgen. Nijkerk vergelijkt het systeem met Girotel of telebankieren. 'Met ImageLink verzend je geen beelden, maar berichten. Het is een soort elektronisch postkantoor.'

Het systeem is meer dan een elektronische intermediair tussen klant en fotograaf, legt Nijkerk uit. Je kunt toegang krijgen tot verschillende nieuwsgroepen en ook onderling kunnen fotografen berichten versturen. Nijkerk: 'Of je nu thuis aan het werk bent, of pinguïns aan het voeren op de Zuidpool, als je een laptop en een netwerkadres bij je hebt, kun je met ImageLink overal ter wereld aan de slag.'

ImageLink is volgens hem binnen het fotografisch vakgebied een alternatief voor e-mail. Het is dus iets anders dan het wereldwijde computernetwerk Internet, benadrukt Nijkerk. 'We zitten niet op Internet, omdat daar vijftig miljoen idioten rondsurfen die niets met fotografie te maken hebben. Bovendien wordt Internet steeds voller en heb je er steeds geavanceerdere techniek voor nodig.'

Een voordeel van ImageLink boven zogenoemde stockbureaus, vindt Nijkerk, is dat de bureaus lang niet alles kunnen aanbieden. Nijkerk: 'Ze hebben maar een bepaald soort foto's in het archief. Met ImageLink wordt dit probleem ondervangen. Je kunt het zo gek niet verzinnen, of er is een fotograaf die over zo'n plaat beschikt.

Voor de fotograaf is ImageLink in ieder geval financieel aantrekkelijker dan een stockbureau. Wil een stockbureau nog wel eens een behoorlijke commissie inhouden op het honorarium van de fotograaf, bij ImageLink is daar geen sprake van. De stichting vraagt geen geld voor haar activiteiten.

Voor de opdrachtgever maakt het weinig uit, geeft Nijkerk toe. Die zal in de meeste gevallen hetzelfde betalen voor een foto. 'Maar hij is wel minder lang aan het zoeken', voegt hij daar haastig aan toe.

De populariteit van het systeem is overigens nog niet om over naar huis te schrijven. Tot nu toe hebben zich 150 fotografen aangemeld. Met andere woorden, het aantal potentiële gebruikers komt moeizaam op gang. Dat moet veranderen, aldus een strijdvaardige Nijkerk. Het systeem valt of staat tenslotte bij het aantal gebruikers. Alle beetjes helpen, meent hij. 'Veel kruimels maken tenslotte ook een taart.'

Nijkerk vergelijkt ImageLink het liefst met een fax. 'Aanvankelijk riep iedereen: dat kan toch ook via de post geregeld worden. En nu heeft iedereen een fax op het werk. Sterker, zelfs thuis is de fax niet meer weg te denken.'

Ellen van den Boomgaard

Meer over