Planetoïden rond zonachtige verre ster

De ster Epsilon Eridani heeft twee planetoïdengordels. Dat blijkt uit nieuwe metingen van NASA’s Spitzer Space Telescope.

Van onze medewerker Govert Schilling

Epsilon Eridani staat op ruim tien lichtjaar afstand. De ster lijkt op de zon, maar is een stuk jonger: 850 miljoen jaar in plaats van vierenhalf miljard. De binnenste planetoïdengordel lijkt qua afmetingen en massa als twee druppels water op die van de zon. De buitenste ligt op veel grotere afstand, en bevat twintig keer zo veel materiaal.

De ontdekking van de twee planetoïdengordels van Epsilon Eridani wordt begin 2009 gepubliceerd in The Astrophysical Journal.

Eerder was op nóg grotere afstand rond de ster ook al een brede gordel van ijzige brokstukken ontdekt, vergelijkbaar met de Kuipergordel buiten de baan van Neptunus. Die bevat honderd keer zo veel materiaal als onze eigen Kuipergordel.

De vrij scherpe binnen- en buitenranden van de gordels worden waarschijnlijk veroorzaakt door de zwaartekracht van planeten. Eén zo’n planeet is in 2000 al ontdekt; het bestaan van een tweede wordt al langere tijd vermoed. Het lijkt waarschijnlijk dat Epsilon Eridani ook vergezeld wordt door kleinere planeten zoals de aarde.