Orionnevel produceert weinig reuzenplaneten

Slechts een op de tien zonachtige sterren in de Orionnevel zal in de toekomst vergezeld worden door een reuzenplaneet zoals Jupiter. Die conclusie trekken Amerikaanse astronomen op basis van nieuwe waarnemingen van het stervormingsgebied. De Orionnevel, op 1500 lichtjaar afstand, is ongeveer één miljoen jaar oud en bevat vele honderden pasgeboren sterren. Met twee schotelnetwerken (CARMA in Calirofnië en SMA op Hawaii) is de millimeter- en submillimeterstraling van die sterren nu in kaart gebracht. Zulke straling wordt uitgezonden door warm stof dat zich in schijven rond de pasgeboren sterren bevindt. Uit de metingen blijkt dat de meeste sterren onvoldoende stof hebben voor de vorming van grote, zware reuzenplaneten. Aangezien onze eigen zon waarschijnlijk ook in een compact stervormingsgebied is ontstaan, doet dat vermoeden dat ons planetenstelsel relatief zeldzaam is. Vermoedelijk verdampt een deel van het stof in een vroeg stadium door de energierijke straling van zeer hete, zware sterren in de nevel. De resultaten worden komende zomer gepubliceerd in The Astrophysical Journal.