Met preventie maken verzekeraars vooral veel reclame

Wie is de volgende verzekeraar die ziet dat preventie goed scoort in de publiciteit en ook gezonde producten gaat uitdelen?...

Valhelmen voor het fietsen, sportschoenen om conditie te kweken, sinaasappels vanwege de heilzame werking van vitamine C? Nu VGZ heeft besloten om cholesterolverlagende producten van Becel te gaan vergoeden, dringt de vraag zich op waar de grens ligt. Wat zullen verzekeraars in de toekomst nog meer gaan financieren om hun verzekerden gezonder te krijgen?

Dat een verzekeraar voedingsmiddelen gaat vergoeden is nieuw, maar meer aandacht voor preventie is duidelijk een trend onder de zorgverzekeraars. 'Het is onze taak iets te doen aan het beheersen van de kosten', zegt een woordvoerder van de overkoepelende vereniging Zorgverzekeraars Nederland. 'Elk jaar stijgen de uitgaven en de premies en dat is geen leuk gegeven voor klanten.'

Dat binnenkort ook olijfolie en bruin brood vergoed gaan worden, verwacht niemand. De aankondiging door VGZ wordt onder de zorgverzekeraars vooral gezien als een goedbedoelde en geslaagde stunt, die VGZ voor een gering bedrag een hoop naamsbekendheid oplevert. 'Met alle lof voor het initiatief, ik denk niet dat veel van hun klanten daadwerkelijk coupons zullen gaan knippen', zegt Hugo Keuzenkamp, directeur Zorg bij verzekeraar Delta Lloyd en hoogleraar verzekeringskunde aan de Universiteit van Amsterdam. 'Maar ze krijgen wel in bijna tweeduizend supermarkten een reclamezuil.'

Tot dusver zochten de bedrijven het vooral in voorlichting en hulp bij meer bewegen en stoppen met roken. Achmea bijvoorbeeld kent het programma 'Achmea Health', een pakket activiteiten waarmee de zorgverzekeraar aan preventie doet. 'Het is bij ons niet een kwestie van een unieke maatregel', zegt Gaston Sporre, directievoorzitter van Achmea Zorg, waar onder meer Zilveren Kruis onder valt. 'Wij kiezen voor een geïntegreerde aanpak. Het helpt niet zo veel als je 's ochtends je brood smeert met Becel, maar 's avonds een zak chips leegeet.'

Niet iedere zorgverzekeraar is echter overtuigd van de heilzame werking van preventie. 'Gedragsverandering is heel moeilijk te bewerkstelligen', zegt een woordvoerster van CZ Zorgverzekeringen. 'En het kost bovendien heel veel geld. Wij geloven er niet zo in om dat zelf te gaan doen.'

CZ heeft bij het ministerie van Volksgezondheid een plan ingediend waarin alle Nederlandse zorgverzekeraars een bepaald percentage van hun inkomsten in een preventiefonds stoppen. 'Met een half procent heb je zo honderd miljoen euro', aldus de zegsvrouw van CZ, 'Dat is een bedrag waar je serieus iets mee kan doen.'

De uitgaven die verzekeraars aan preventie besteden vallen in het niet bij het budget voor ziektekosten. Achmea heeft de afgelopen vier jaar dertig tot veertig miljoen euro uitgegeven aan het project Health, zegt Sporre. De premie-inkomsten bedragen meer dan vier miljard euro per jaar.

'Uiteindelijk is het allemaal nog erg marginaal' zegt Keuzenkamp. Zoals de bestuursvoorzitter van een grote zorgverzekeraar het eens uitdrukte: 'Vooralsnog komen alle uitgaven voor preventie alleen nog uit het pr-budget'.

Een groot probleem voor verzekeraars is dat de kosten van preventie bekend zijn, maar de opbrengsten ervan niet. 'Als je niet ziek wordt, ligt dat dan aan de preventie, of heeft het andere oorzaken?' vraagt Keuzenkamp. 'Uiteindelijk moet het natuurlijk wel meer opleveren dan het kost, anders houd je het niet vol.'

Meer over