Langzaam wordt de strategie helder: Philips moet een merk worden

Met gevoel voor dramatiek tilt Philips de punten op van het doek dat ligt over het geheime strategieplan. Pas volgend jaar wordt het plan geopenbaard, maar langzamerhand wordt al duidelijk hoe Philips de volgende eeuw in wil, zo bleek donderdag tijdens de presentatie van de derde kwartaalresultaten....

Van onze verslaggever

Lucas van Grinsven

EINDHOVEN

De verrassende verkoop van Philips Car Systems (PCS) aan het Duitse Mannesmann VDO was aanleiding voor een ongebruikelijke toelichting van topman Cor Boonstra. Hij liet een boodschap voorlezen door de financiële directeur Jan Hommen. PCS was met 1,5 miljard gulden omzet niet alleen te klein om op eigen kracht te overleven, de afzetmarkt wordt ook nog gecontroleerd door de autoproducenten.

Auto's worden tegenwoordig kant en klaar afgeleverd inclusief radio en eventueel navigatiesysteem. Consumenten kunnen zelf niet meer kiezen, dus wordt de merknaam Philips niet goed gebruikt, liet Boonstra weten. Een andere reden dat PCS niet meer bij Philips past, is dat het Philips-winkelnetwerk niet wordt gebruikt.

Niet bekend

Het bedrijf overweegt dus geenszins om de matig renderende consumentenelektronica af te stoten. Integendeel, er staat een miljoenenverslindende reclamecampagne op stapel om de merknaam wereldwijd op te poetsen. In de Verenigde Staten is al een begin gemaakt, omdat het Philips-merk in dat land nog vrijwel onbekend is. 'We hebben de Amerikaanse activiteiten niet sterk geleid', zei Philips' tweede man Dudly Eustace die ook bij de presentatie aanwezig was.

Dit kwartaal werd ook duidelijk dat Philips doelbewust een vetlaag aanlegt waarmee het strategieplan vanaf volgend jaar kan worden uitgevoerd. De verkoop van de autoradio-tak zal een niet nader gespecificeerde boekwinst opleveren, naast de 1,9 miljard gulden die dit jaar al is binnengehaald door de verkoop van ander tafelzilver. 'Het is veel eenvoudiger een overname te doen als je geld op de bank hebt staan', zei Eustace droogjes.

Nooit eerder had Philips zo'n gezonde balans, met een ratio van schulden tegenover groepsvermogen van 33 tot 67. En nog is het Philips niet genoeg. 'Ik zou het niet erg vinden als de schuldratio nog verder daalt', zei Hommen, die wees op vaste investeringsverplichtingen van acht tot negen miljard gulden per jaar en 500 miljoen aan dividendbetalingen (circa 1,40 gulden per aandeel). 'Je moet een sterke balans hebben om dat soort investeringen in de toekomst te kunnen doen.'

De uitverkoop van Philips-bedrijven zoals de autoradio-tak zorgt niet alleen voor inkomsten, maar belicht eveneens de koers die het Eindhovense bedrijf heeft ingezet, merkte Eustace op. Het concern neemt afscheid van de divisie voor industriële producten, terwijl eveneens een 25-procentsbelang in computerdienstenbedrijf Origin overgaat naar accountantsfirma Price Waterhouse dat naar verluidt tevens nieuw management gaat leveren. Philips houdt maar een nipte meerderheid in deze verlieslijdende automatiseerder die Boonstra nog maar enkele maanden geleden één van de groeipoten onder zijn bedrijf noemde.

Één van de andere zeldzame activiteiten die van Boonstra verlies mag draaien, is eveneens op drijfzand komen te staan. Het gaat om NavTech dat digitale routewijzers maakt die worden gebruikt in autonavigatiesystemen. Het twaalf jaar oude Navtech maakt een verlies van circa honderd miljoen gulden per jaar en verwacht geen winst voor het jaar 2000. Boonstra liet weten dat NavTechs positie niet wordt aangetast door de verkoop van Philips Car Systems, maar analisten geloven er niets van.

Wat resteert is vooral consumentenelektronica (zoals lampen, tv's, zaktelefoons en scheerapparaten) en het hoge volumeproductie van componenten en onderdelen (zoals chips, disc drives en beeldbuizen) die Philips ook zelf afneemt. Philips Medical Systems is de enige vreemde eend in de bijt. Dochter PolyGram leidt een eigen leven in Londen en is voor 75 procent in handen van Philips.

Meer over