Internetten per telefoon wordt goedkoper

Internetgebruikers die inbellen via de telefoon kunnen voortaan - net als via de kabel - surfen tegen een vast bedrag per maand, zonder apart telefoontikken te betalen....

Met de uitspraak moet de markt voor internettoegang via de telefoon concurrerender worden. Net als bij het telefoneren via een alternatieve aanbieder - het zogeheten carrier select-bellen via een 1600-nummer - kunnen consumenten en bedrijven nu ook gaan internetten via een concurrent van KPN. Naar verwachting zullen de tarieven per tik daardoor dalen, omdat telecombedrijven voortaan zelf de tarieven kunnen vaststellen. Het telefoonabonnement blijft bij KPN.

Bovendien wordt het mogelijk dat internetproviders en telecombedrijven hun klanten internettoegang bieden tegen een vast bedrag per maand, waarbij de (onbeperkte) telefoontikken al zijn inbegrepen. Bij kabelbedrijven zoals UPC en Casema zijn dergelijke flat rates al gebruikelijk.

'Dit is een hele goede uitspraak', zegt F. Eisner, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Internetproviders (NLIP). 'De consument krijgt meer keuzevrijheid. Providers zullen op prijs gaan concurreren, omdat zij op hun beurt profiteren van de slag tussen telecombedrijven. In Engeland is dat al gebleken na een vergelijkbare beslissing.'

De Opta deed zijn uitspraak naar aanleiding van een geschil tussen KPN en MCI WorldCom. De Amerikaanse telecomreus had bij de Opta geklaagd over KPN, dat weigerde om zijn concurrent de twee nieuwe diensten - zelf afrekenen met klanten en het bieden van een vast tarief - te leveren. MCI WorldCom is eigenaar van UUNet, een omvangrijk glasvezelnetwerk waarover veel data-en telefoonverkeer loopt.

Internetproviders (ISP's) laten hun internetverkeer afwikkelen door KPN en eventueel deels via andere bedrijven die over eigen kabels beschikken, zoals MCI WorldCom, Versatel en Telfort.

Tot dusver betalen internetgebruikers de verbruikte tikken via de telefoonrekening van KPN. KPN rekent vervolgens af met de telecombedrijven die ook zijn betrokken bij het verkeer van de betrokken provider. De ISP's krijgen hun stukje van de taart via de zogeheten kick back-vergoedingen van telecombedrijven.

In het nieuwe model kunnen internetgebruikers rechtstreeks betalen aan providers of telecombedrijven. Die geven vervolgens KPN een vergoeding voor het gebruik van zijn netwerk, inclusief een door de Opta vast te stellen redelijke winstmarge.

'Internetproviders kunnen zich voortaan onderscheiden met tarieven die ze zelf mogen bepalen', zegt R. Rosendaal, manager regulatory affairs bij MCI WorldCom. 'Een ISP die vindt dat hij veel interessante inhoud te bieden heeft, zal hogere tarieven rekenen. Ongetwijfeld zijn er andere providers die slechts een zo groot mogelijk marktaandeel willen, en dus omlaag gaan met de prijzen.'

Rosendaal verwacht dat consumenten 'na de zomer' kunnen profiteren van de toegenomen concurrentie op de internetmarkt. Eerst moeten KPN en MCI WorldCom het samen nog eens worden over de voorwaarden van de nieuwe diensten.

Ook andere telecombedrijven kunnen hun voordeel doen met de uitspraak van de Opta. Versatel maakte dinsdag bekend dat het in Duitsland begint met 'Sonne', een variant op de populaire Nederlandse provider Zonnet. De Duitsers kunnen tegen een vast bedrag per maand internetten, inclusief belminuten én abonnement. In Nederland is Zon nu nog een van de vele 'gratis' providers, waarvoor echter wel telefoontikken betaald moeten worden.

Meer over