Test

In de DS 3 Crossback E-Tense waan je je in een Audi Q7

De fraai ogende elektrische DS 3 Crossback rijdt nog luxer en gerieflijker dan zijn fossiele zusje. Je moet alleen wel erg snel mee aan de laadpaal.

De DS 3 Crossback E-tense Beeld
De DS 3 Crossback E-tense

DS 3 Crossback E-tense 3-Phase

Motor: volledig elektrisch

Vermogen: 136 pk (100 kW)

Accucapaciteit: 50 kWh

Gem. actieradius (WLTP): 320 km

Actieradius in test: 180-220 km

LxBxH: 412 x 180 x 154 cm

Gewicht: 1.498 kg

Prijs gereden model: € 45.990 (vanaf € 39.990)

Net als alle autofabrikanten kreeg het autoconcern PSA afgelopen jaar klappen. En bij de Fransen waren de klappen nog wat harder dan elders. Bij een gemiddelde verkoopdaling van bijna 24 procent noteerde de maker van onder meer Citroën en Peugeot een min van 30 procent. Vooral Opel, dat de Fransen nog niet zo lang geleden hadden overgenomen van GM, scoorde met 40 procent verkoopdaling slecht. Je zou daar een zekere onrechtvaardigheid in kunnen zien, want met name Opel maakt vaart met de elektrificatie van zijn vloot en heeft met de van de markt verdwijnende Ampera (die eigenlijk een Chevrolet van GM was, vandaar) en de e-Corsa twee qua prijs-kwaliteitverhouding uitstekende, geheel elektrische auto’s. En er staan er meer op stapel.

Wat Opel vooral zo aantrekkelijk maakte voor PSA, was de kennis van die elektrische automobielen, waarmee de Fransen nu in rap tempo goede sier maken. Citroën en Peugeot elektrificeren hun modellen, vooralsnog overigens zonder met écht nieuwe, van de grond af aan gebouwde elektrische auto’s te komen. Ook het luxemerk van PSA, DS, doet het op die manier. Hun 3 Crossback verrichtte de aftrap en verscheen vorig jaar in een volledig elektrische versie.

Een jaar geleden mochten we de DS 3 Crossback al eens testen, dat beviel toen goed. De Crossback is de opvolger van de ‘gewone’ DS 3, die ruim tien jaar geleden nog als Citroën DS 3 op de markt kwam en sindsdien zeker uiterlijk niet veel is veranderd. De Crossback staat wat hoger op de wielen – de ver-SUV-isering krijgt ook luxe-auto’s in de greep – maar lijkt nog altijd behoorlijk op het origineel. Dat zegt veel over de kracht van dat oorspronkelijke ontwerp. Het imponerende front met de grote grille is in de elektrische versie gebleven, ook al is de grille in die vorm (met een elektrische motor) niet langer noodzakelijk. En ook de markante en zeer fraaie achterkant is gehandhaafd, net als de kenmerkende haaienvinnen in de achterruit.

De signatuurverlichting blijft een van de fraaiste details van de DS, de ledkoplampen hebben nu zelfs paarse accenten. Beeld
De signatuurverlichting blijft een van de fraaiste details van de DS, de ledkoplampen hebben nu zelfs paarse accenten.

Voordat we verdere lof zingen, moeten we het misschien eerst even over de actieradius hebben. De capaciteit van de batterijen beïnvloedt nogal de prijs van elektrische auto’s (zoekt u zelf even op hoe duur de Tesla met de grootste actieradius is, en zorg daarbij voor een stevige ondergrond), dus is het begrijpelijk dat DS met een compacte SUV als de 3 Crossback niet tot het uiterste gaat. Maar dat we op een milde winterdag op ‘één tank’ niet heen en terug konden van Amsterdam naar Deventer (twee keer 100 kilometer) geeft toch te denken. We moesten aan de snellader op de A1 en snel ging dat allerminst, richting de 70 procent daalde de laadsnelheid zichtbaar, dus bij dat percentage hebben we het maar gelaten; dat duurde een dikke 20 minuten. De fabrikant belooft, zoals de meeste, 80 procent in 30 minuten. Die capaciteit is een strategische keuze, en inderdaad rijden de meeste mensen op de meeste dagen bij lange na geen 200 kilometer, maar toch, die kilometers in combinatie met de prijs van de auto: het voelt onbevredigend.

Wat van het rijden zelf niet kan worden gezegd. De ‘gewone’ 3, waarin we eerder reden, voelde al gerieflijk en luxe. In de elektrische, door het batterijpakket ruim 350 kilo zwaardere uitvoering, is dat gevoel nog sterker. Hij stuurt wat zwaar, waardoor de auto groter lijkt dan hij is: je denkt in een Audi Q7 te zitten, je zit in de helft ervan, zeg maar. En wat een heerlijk stille cabine. Die is sowieso stiller in een elektrische uitvoering, maar meestal vervliegt dat effect grotendeels op de snelweg. Niet bij deze DS 3 Crossback, met dank aan de zorgvuldige en luxe afwerking.

En over die prijs gesproken: hoewel natuurlijk iedereen in een elektrische auto zou moeten rijden, richten fabrikanten zich nog steeds sterk op de zakelijke markt met hun e-voertuigen. De fiscale bijtelling is met ingang van dit jaar fors omhooggegaan. Nu geldt voor de eerste 40 duizend euro 12 procent, daarboven gaat het ‘normale’ percentage van 22 gelden. Voor DS aanleiding de zogeheten fiscale waarde van de auto met 3.300 euro te verlagen, zodat-ie in zijn geheel binnen het 12-procenttarief valt. Voelt die actieradius toch net wat minder onbevredigend.

Hoeveel kristal kan een mens aan? Zo veel mogelijk in het interieur is in die vorm gegoten. Geinig. Beeld
Hoeveel kristal kan een mens aan? Zo veel mogelijk in het interieur is in die vorm gegoten. Geinig.
Je hebt er helemaal niets aan, want alleen een drone ziet het, maar leuk is het wel: dakbedekking met een krokoprintje. Beeld
Je hebt er helemaal niets aan, want alleen een drone ziet het, maar leuk is het wel: dakbedekking met een krokoprintje.

Nieuwe nummers

Begin vorig jaar al kondigde DS zijn nieuwe vlaggenschip aan, de luxe sedan DS 9. Daarmee zou PSA eindelijk weer een limousine krijgen, nadat in 2012 de laatste Citroën C6 de fabriek was uitgereden. En woensdag 3 februari wordt de DS 4 onthuld. De DS 9 deelt veel met de al bestaande Peugeot 508 (waaronder zijn platform), maar is 18 centimeter langer, waarvan vooral de achterpassagiers profiteren. De DS moet dit voorjaar verkrijgbaar gaan zijn, vanaf ruwweg 60 duizend euro.

Meer over