Review

Game van de week: een roffelende god in het opgepoetste universum van Patapon

Sony heeft volop keuze in oude games die een tweede leven verdienen op de PlayStation 4. Na tien jaar is het de beurt aan Patapon. Van 5 naar 50 inch - redt het unieke ritmespel dat?

null Beeld Sony
Beeld Sony

'Pata-pata-pata-pon': wie in 2007 een PlayStation Portable bezat, zal deze klanken bekend voorkomen. Ze werden voortgebracht door een goddelijke wezen, dat met een ritmische drumroffel een klein leger van ogen op pootjes in beweging zette, tegen vijanden die in omvang varieerden van even hoog tot twintig koppen hoger.

Die trommelende god, dat roffelende opperwezen, die drummende Voorzienigheid, die tamboererende schepper - dat was jij.

Patapon en de twee vervolggames uit 2008 en 2011 waren een aanzienlijk succes. Gamers konden de mix van ritme-game en strategisch rollenspel kennelijk wel waarderen. Het wekt dan ook geen verbazing dat Sony de eerste Patapon-titel nu uitbrengt voor zijn PlayStation 4 en voor televisieschermen die meestal tien keer groter zijn dan het vijf inch-venstertje waarmee de PSP-bezitters het moesten doen.

Zo op het eerste gezicht lijkt Sony niet veel werk te hebben gestoken in de transformatie. De openingsscènes en tussenfilmpjes zien er uit alsof de Japanners domweg de fietspomp erop hebben gezet, met grove letters en gekartelde beelden. Het wordt beter tegen de tijd dat het echte spelen begint, maar Patapon is niet de game die je koopt om je buurman de ogen uit te steken met de grafische spierballen van de PlayStation 4, PS 4 Pro of je 4K-UltraHD-superpixel-gebogen-flatscreen-televisie.

null Beeld Sony
Beeld Sony
null Beeld Sony
Beeld Sony

Hooligans

Maar wat de remake aan beeldenpracht ontbeert, wordt goedgemaakt door de unieke spelmechanismen van Patapon die onveranderd blijven fascineren. De game dwingt je de specifieke drumroffels te leren die het Patapon-volkje laten marcheren, aanvallen, verdedigen of tactisch terugtrekken.

Sla je de plank (trommel) mis, dan slaan je strijdertjes in wanhoop op de vlucht. Sla je tien keer achter elkaar het juiste ritmepatroon dan bereiken de Patapon een staat van extase waarin ze nog harder knokken - hoewel moeilijker te besturen, als hooligans die even zijn vergeten dat ze op een tribune staan en niet op de vlakte van Thermopylae in het jaar 480 voor Christus ('Spartans - tonight we dine in hell').

Het rpg-ingrediënt van Patapon laat je voor elk nieuw gevecht tactisch kiezen uit verschillende soorten vechtersbaasjes, bewapend met pijl- en boog, schilden of tuba-achtige toeters waarmee ze dodelijke projectielen kunnen blazen. Je kunt elke keer maar drie type strijdertjes optrommelen, in drie- of zesvoud afhankelijk van hun omvang.

null Beeld Sony
Beeld Sony

Uberjapans

Patapon is zo'n ritmespel dat er op het eerste gezicht complex uitziet, maar de verschillende roffels heb je snel onder de knie (of liever: in de vingers). Wat niet wil zeggen dat de game niet ingewikkelder wordt naarmate je een hoger level bereikt (er zitten er 30-plus in de game, naast een handvol mini-games). De styling is onvervalst en onversneden Japans - en dat is een aanbeveling.

Patapon is de jongste titel in een remastered-tsunami van Sony voor de PlayStation 4. Onlangs zagen drie delen Crash Bandicoot opnieuw het licht, werd het futuristische racespel WipeOut afgestoft (in een Omega Collection) en kwamen LocoRoco en PaRappa the Rapper weer tot leven. Die laatsten zijn net als Patapon ritmegames.

Je bent trouwens bij deze gewaarschuwd: de oorwurmen zijn óók weer terug. Pata-pata-pata-pon - Pata-pata-pata-pon - Pata-pata-pata-pon - Pata-pata-pata-pon...

Patapon Remastered (Pyramid/SCE Japan Studio/Sony)
Uitgebracht voor PlayStation 4
Geschikt bevonden voor 7 jaar en ouder

Meer over