TestVolvo XC40

De Volvo XC40, slimste van de klasse, maakt een einde aan rommel en biedt zeeën van ruimte

De Volvo XC40 is uitverkozen tot Auto van het Jaar. De snufjes zijn ook in de kleine SUV's niet meer aan te slepen. Maar eh, is het ook een goede áúto?

Bart Koetsenruijter
De nieuwe ‘kleine’ SUV van Volvo, XC40 Beeld RV
De nieuwe ‘kleine’ SUV van Volvo, XC40Beeld RV

Het komt voor dat mensen denken dat Blik verstand heeft van auto’s. Dan wordt op een buurtbarbecue gevraagd of de aankoop van een DS 3 een slimme zet is. Blik zegt dan altijd, in een poging een typische autoverkoper te imiteren: ‘Ach, weet u wat het is, mevrouw, ze maken tegenwoordig geen slechte auto’s meer.’ Flauw en matig, we weten het, maar wel geheel naar waarheid natuurlijk. Want waarom anders zijn dit en vorig jaar, door een internationaal genootschap van autojournalisten, auto’s tot Auto van het Jaar uitgeroepen om ogenschijnlijke trivialiteiten? Won vorig jaar de Peugeot 3008 vooral om het ‘fraaie interieur’, dit jaar viel de eer te beurt aan de Volvo XC40, die ‘een einde maakt aan rommel in de auto’ en ‘in zijn klasse de maatstaf zet in ruimte, opbergmogelijkheden en functionaliteit’.

Deze Blik-redacteur geeft direct toe daar net als de internationale jury gevoelig voor te zijn. Zijn oh’s en ah’s worden zelden veroorzaakt door een blik onder de motorkap; wel door de constatering dat de achterklep twéé sluitknopjes heeft: eentje sluit de klep, het andere doet hetzelfde én sluit gelijk de hele auto af. En anders dit wel: de bestuurder beschikt over een knopje dat bij aanraking de hoofdsteunen van de achterstoelen automatisch naar beneden doet bewegen. En vrij is zijn achterzicht weer.

Dingen die je miste zonder het te beseffen zijn vaak de slimste dingen. Nog eentje dan: de XC40 heeft een prullenbak! Behoeft dat uitleg?

Tot zover de opbergmogelijkheden (hadden we al gezegd dat er een uitklapbaar haakje voor een tas aan het handschoenenkastje zit?) en functionaliteit. Dan nog even over de ruimte. Je waant je, als je voorin zit, inderdaad in een ruime auto. Volgens Volvo mede doordat de zijspeakers zijn verwijderd ten faveure van één joekel in het dashboard. Slim: een beetje Sonos-gebruiker is al vergeten wat stereo is. Maar volgens Blik wordt het effect toch vooral bereikt doordat het gewoon een grote auto is. De XC40 is slechts 27 centimeter korter dan de XC60 en net zo hoog en breed. Dat geeft hem een wat on-Volvoiaans gedrongen uitstraling. Anders dan de lage, lange V’s en hoge, luxe uitstralende andere XC’s. En dan valt het achterin opeens best wel tegen met die ruimte. Je zit er als volwassene prima, maar niet als er drie op een rij zitten; daarvoor is de middelste plek te smal.

Opvallend stukje marketing

De XC40 is een SUV (in oud-Hollands: terreinwagen). Die zie je weliswaar al sinds hun geboorte vooral op de weg rijden, maar altijd werden de stoere eigenschappen benadrukt om de koper te verleiden. En nu? Ontwerpchef Thomas Ingenlath: ‘XC40-rijders zijn geïnteresseerd in mode, design en cultuur. Ze wonen vaak in grote, drukke steden waar van alles gebeurt.’ Wel slim dat Volvo zich niet richt op bewoners van drukke steden waar niets gebeurt.

Volvo offert van oudsher ruimte op aan veiligheid. En veilig is ook de XC40. Nog weer wat veiliger zelfs. Behalve de anti-bots- en andere-verkeersdeelnemers-herkenningssystemen beschikt de XC40 ook over de bestuurdersassistent (pilot assist). Dat is een verder ontwikkelde ACC, adaptive cruise control (en dát is een cruisecontrol die de auto zelfstandig laat remmen en optrekken). Volvo’s nieuwe assistent is een geperfectioneerde ACC: indrukwekkend hoe snel de auto accelereert bij bijvoorbeeld het van rijbaan verwisselen voor het inhalen van een vrachtwagen – bij veel auto’s nog een manco. Bovendien, en dat is nieuw, houdt hij de auto in het midden van de rijbaan door continu bij te sturen. Dat went snel en het is leerzaam bovendien. Als je een vrachtwagen inhaalt, blijkt opeens dat je voorheen eigenlijk veel te ver naar links in de rijbaan reed.

Ondanks de vele hulpmiddelen moet de bestuurder natuurlijk alert blijven (wat ook gebeurt, omdat de auto er via allerlei signalen voortdurend op wijst). Maar Blik ervoer deze manier van rijden als merkbaar minder vermoeiend (let op: n=1, dus trek hieruit geen enkele conclusie). Of kwam dat toch door de uitstekende stoelen, stille motor, vierwielaandrijving, smetteloze wegligging, geruisloze 8-trapsautomaat en het feit dat wij geen 63.965 euro hadden hoeven neertellen? Oké, je krijgt voor dat geld veel en veel meer dan ruimte, opbergmogelijkheden en functionaliteit, maar het blijft voor al die value een hoop money.

Hoe van de nood – de derde zitplaats achterin is een (te) smalle – een deugd is gemaakt: een bekerhouder/armsteun en de mogelijkheid een greep in de achterbak te doen. Beeld RV
Hoe van de nood – de derde zitplaats achterin is een (te) smalle – een deugd is gemaakt: een bekerhouder/armsteun en de mogelijkheid een greep in de achterbak te doen.Beeld RV

Gereden Volvo XC40 D4 AWD Geartronic ­Intro Edition

Prijs € 63.965 (vanaf € 39.975)

Motor2-liter, 4-cilinder turbodiesel

Transmissie 8-traps automaat

Vermogen 190 pk

LxBxH 442 x 166 x 187 cm

Gewicht 1.545 kg

Verbruik tijdens test (1.151 km) 6,7 l / 100 km

EnergielabelF

Meer over