TestHonda Jazz Crosstar

De vernieuwde Honda Jazz zou best eens Autobest kunnen worden

Je kunt de Jazz Crosstar vinden tussen de onopvallende, degelijke, redelijk geprijsde no-nonsense auto’s.

De Honda Jazz Crosstar.

Gereden

Honda Jazz Crosstar

Prijs € 30.120 (vanaf € 24.430)

Gewicht: 1.325 kg

LxHxB: 409x156x173 cm

Motor: 1.5-i MMD Hybrid e-CVT

Vermogen: 97 pk

Verbruik: 1 op 22

CO2 uitstoot: 102 g/km

Goed nieuws voor Honda: zijn vernieuwde, hybride Jazz heeft het geschopt tot de shortlist van Autobest. Dat is de wat ongelukkig klinkende naam van een Europese verkiezing door autojournalisten van wat de Consumentenbond  ‘beste koop’ zou noemen. Niet de beste of mooiste uit de test dus, maar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Op de shortlist staan ook de nieuwe Citroën C4, de Dacia Sandero en Skoda Octavia. Volvo en Tesla ontbreken, om een indruk te geven.

Het maakt precies duidelijk waar je de Jazz Crosstar moet zoeken: tussen de onopvallende, degelijke, redelijk geprijsde no-nonsense auto’s - al is Honda standaard en traditioneel duurder dan vergelijkbare modellen.  De Crosstar staat iets hoger op zijn wielen dan de andere drie uitvoeringen van de Jazz, heeft dakrails en plastic materiaal bij spatborden en drempels. Dat doet hem wat stoerder ogen dan de andere Jazzen, al is stoer niet het woord dat Blik zou gebruiken om een Jazz, hoe swingend de naam ook is, te beschrijven. Hoe dan wel, weten we eerlijk gezegd niet, zodat al gauw het woord non-descript opdoemt.

De Crosstar verschilt weinig van de ‘gewone’ Jazz; hij staat iets hoger op zijn wielen met lichtmetalen velgen, 30 millimeter om precies te zijn.

Wat niet wil zeggen dat deze Honda niet een uitstekende auto is. Met een relatief gigantische voorruit wordt meer ruimte gesuggereerd dan hij heeft en ook in de rest van de auto zit veel glas: het zicht rondom is uitstekend, wat beslist een pluspunt is voor kleine auto’s, die relatief veel binnen de bebouwde kom rijden. Terwijl je er met een gerust hart tot aan de grens (en normaal gesproken verder) mee kunt rijden hoor, want ons vielen de excellente stoelen op, niet eerder ervaren in een auto van dit segment. 

Honda betrekt zijn navigatie van Garmin en dat maakt die navigatie een stuk beter dan die van de meeste auto's, al moet er nog een opvallend en vermakelijk foutje worden geëlimineerd: bij aanwijzingen voor het voorsorteren heeft de stem het consequent over linkerbanen maar rechterbannen. 

Het gebruiksvriendelijke en goed functionerende entertainment- en informatiescherm helt meer naar achteren dan bij andere auto’s; dat is even wennen.

Verder betoont Honda zich streng. Behalve dat de zeer complete rijhulpjes dat zijn (het automatische grootlicht heeft de tegenligger al gespot voordat wij de koplampen zagen opdoemen), kun je ook je telefoon niet koppelen tijdens het rijden. Al die zaken samen geven je de indruk in een zeer veilige auto te rijden. En dat rijden is bovendien meer dan gerieflijk: het  switchen tussen benzine- en elektromotor gaat zo ongemerkt dat je vergeet in een hybride auto te rijden. Het zou ons niet verbazen als de Honda Jazz Autobest wordt. 

Wie de achterbank niet neerklapt, kan slechts twee kleine koffers kwijt, of 298 liter anderszins. Dat is weinig.
Meer over