Dag duurt slechts acht uur op reuzenplaneet Bèta Pictoris b

Een team van Leidse astronomen onder leiding van Ignas Snellen is er voor het eerst in geslaagd om de rotatiesnelheid van een exoplaneet te meten. Daarvoor maakten ze gebruik van de gevoelige CRIRES-spectrograaf van de Europese Very Large Telescope in Chili.

Bèta Pictoris b, een gasvormige reuzenplaneet rond een ster op 63 lichtjaar afstand van de aarde, blijkt aan de evenaar een rotatiesnelheid te hebben van 25 kilometer per seconde - twee keer zo hoog als de rotatiesnelheid van Jupiter. Vermoedelijk is Bèta Pictoris b bijna twee keer zo groot als Jupiter; dat betekent dat de rotatieperiode van de planeet slechts circa 8 uur bedraagt.

De hoge draaisnelheid past in het beeld dat zwaardere planeten sneller roteren - dat geldt ook in ons eigen zonnestelsel. De oorzaak van die relatie is overigens niet precies bekend.

De ster Bèta Pictoris is pas circa 20 miljoen jaar oud. De planeet is daardoor nog warm en 'opgezwollen'. Wanneer hij in de toekomst afkoelt en verder inkrimpt, zal de rotatieperiode afnemen tot circa 3 uur, aldus de astronomen deze week in een publicatie in Nature.

www.allesoversterrenkunde.nl