Chinese digibeten vallen om van honger

Op hotelkamers in Peking, Shanghai en Kanton hebben twaalf vrijwilligers drie dagen en drie nachten opgesloten gezeten. Ze kregen geen eten, ze hadden geen beddengoed en er was geen telefoon....

Het experiment, georganiseerd door de gezamenlijke Chinese providers, was bedoeld om na te gaan of China rijp is voor e-commerce. De vrijwilligers mochten bestedingen doen voor 1500 yuan (370 gulden) in contanten en nog eens 1500 yuan met een creditcard. Ze moesten dus weten hoe ze elektronisch hun leveranciers konden vinden en hoe ze hun bestellingen moesten doorgeven.

E-commerce is in China aan het uitgroeien tot een bloeiende business. Een paar yuppies zijn er al schatrijk aan geworden. De klant betaalt meestal niet per creditcard, maar contant bij de aflevering van de bestelling. Dat komt omdat plastic geld in China nog bijzonder schaars is.

Ook de omvangrijkste betalingen gaan meestal handje contantje. Het grootste bankbiljet is nog altijd 100 yuan, een kleine 25 gulden. Geld tellen kan dan ook zeer tijdrovend zijn. Op de bank gebeurt dat met de hand, dan nog eens met een machientje, en daarna soms nog een keer door een andere employé.

Van de twaalf vrijwilligers viel de jongste, een jongen van achttien met maar twee maanden Internet-ervaring, na 26 uur uit. Hij verrekte van de honger. Hij had zonder moeite maaltijdleveranciers kunnen lokaliseren, maar hij had zijn bestellingen niet kunnen bevestigen omdat hij niet wist hoe je een e-mail moest versturen.

De overige deelnemers hielden vol tot het eind, maar het werd geen succes. Sommigen worstelden met passwords, anderen kregen hun bestelling niet door omdat de betreffende restaurants niet aan hotels leverden, weer anderen kregen te horen dat de bank tien dagen nodig had om de echtheid en geldigheid van hun creditcard te controleren. De China Daily wijdde afgelopen vrijdag een serieus hoofdartikel aan deze zaak, onder de kop: E-commerce too early.

Toch heeft de Chinese elektronische handel groot vertrouwen in de toekomst. Van de 1,3 miljard Chinezen hebben er nu bijna zeven miljoen toegang tot Internet, ruim twee miljoen meer dan vorig jaar. Met een verwachte jaarlijkse groei van 60 procent zal het Chinese Internet-legioen in 2003 zijn aangezwollen tot 33 miljoen mensen. Tot nu toe bestaat dat leger voornamelijk uit goed opgeleide, ongetrouwde mannen van 20 tot 30 jaar met genoeg geld om de onfatsoenlijk hoge rekening van hun provider te kunnen betalen.

Meer over