Bruine dwerg heeft ongebruikelijk rode atmosfeer

Britse en Italiaanse astronomen hebben een bruine dwerg - een kleine 'mislukte' ster - ontdekt die een ongebruikelijk rode tint vertoont. De kleur wordt waarschijnlijk veroorzaakt door dichte stofwolken hoog in de atmosfeer van het object.

Impressie van de bruine dwerg ULAS J222711-004547, die een ongebruikelijk rode atmosfeer heeft. Beeld N.J. Cook/University of Hertfordshire
Impressie van de bruine dwerg ULAS J222711-004547, die een ongebruikelijk rode atmosfeer heeft.Beeld N.J. Cook/University of Hertfordshire

Bruine dwergen houden het midden tussen sterren en planeten. Ze zijn te groot en te zwaar om voor planeten te kunnen doorgaan, maar hebben niet genoeg massa om de waterstof in hun kern te fuseren. Hierdoor hebben ze geen inwendige bron van energie en stralen ze maar heel zwak - voornamelijk in het infrarood.

De bruine dwerg ULAS J222711-004547 werd ontdekt bij een grote survey met een Britse infraroodtelescoop op de Mauna Kea (Hawaï). Vervolgens is het object, dat opviel door zijn afwijkende kleur, nauwkeurig onderzocht met de Europese Very Large Telescope (VLT) in het noorden van Chili.

De VLT-gegevens laten zien dat de rode tint van ULAS J222711-004547 voor rekening komt van wolken van fijn stof dat bestaat uit mineralen als enstatiet en corundum. Volgens de onderzoekers zouden ook de grootste exoplaneten zulke wolken in hun atmosfeer kunnen hebben.

De resultaten van dit onderzoek zijn verschenen in de Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

www.allesoversterrenkunde.nl