Antibiotica-resistentie ook in het wild

De resistentie van allerlei bacteriestammen tegen antibiotica, die de laatste jaren steeds vaker wordt waargenomen, hoeft niet het gevolg te zijn van verkeerd gebruik van antibiotica in de geneeskunde of de veeteelt....

Dat melden microbiologen van de universiteit van Liverpool (Engeland) in het tijdschrift Nature van 16 september. Ze onderzochten de ontlasting van 38 roze woelmuizen en 70 bosmuizen die op het schiereiland Wirral bij Liverpool leven, op resistente darmbacteriën.

Tot hun verrassing bleek dat de beestjes nogal wat bacteriën bij zich droegen die resistentie vertonen tegen antibiotica als amoxycilline, tetracycline en ampicilline.

De onderzoekers achten het nagenoeg uitgesloten dat die resistentie is veroorzaakt door eerdere blootstelling aan antibiotica die (bijvoorbeeld) in veevoer worden verwerkt. De muizen leven namelijk geïsoleerd en komen niet of nauwelijks in contact met vee of met veevoer dat met antibiotica is 'verrijkt'.

Hoe de 'natuurlijke' resistentie van de darmbacteriën bij de wilde muizen ontstaat, weten de Engelse microbiologen niet. Wel menen ze dat het verschijnsel de gangbare veronderstelling ondermijnt dat met een verstandig gebruik van antibiotica in de geneeskunde en bijvoorbeeld een verbod op antibiotica in veevoer, de toenemende antibiotica-resistentie een beheersbaar probleem blijft.