5,4 miljard voor snoepjesspel Candy Crush

King Digital, maker van het populaire smartphonespel Candy Crush Saga, valt in handen van het Amerikaans Activision Blizzard. De uitgever van spelcomputerspellen heeft 5,9 miljard dollar (5,4 miljard euro) over voor de in Ierland gevestigde onlinespellenproducent.

In Candy Crush moeten spelers verschillende combinaties maken met bijvoorbeeld blauwe lolly's, oranje keelpastilles, paarse gummy's of andere vrolijk gekleurde snoepjes. Beeld
In Candy Crush moeten spelers verschillende combinaties maken met bijvoorbeeld blauwe lolly's, oranje keelpastilles, paarse gummy's of andere vrolijk gekleurde snoepjes.Beeld

Activision Blizzard, bekend van het muziekspel Guitar Hero en oorlogsspel Call of Duty, wil met de overname van het op snoepjes geïnspireerde mobieletelefoonspel toegang krijgen tot de markt voor smartphone- en tablet-spellen. Voor de aandeelhouders van King Digital is het vooral een kans om te cashen voordat het aandeel op de beurs verder daalt.

Het pas anderhalf jaar aan de Beurs van New York genoteerde bedrijf heeft moeite het succes van Candy Crush te evenaren. Het concern beschikt over zo'n 200 mobiele games, maar ze zijn geen van allen zo goed als Candy Crush. Dat spel heeft nu nog rond de 100 miljoen actieve gebruikers, een aantal dat hoe dan ook afneemt. Er komt een moment dat consumenten de bijna 2.000 levels hebben uitgespeeld. Als er geen vervanger is, dalen de inkomsten.

King Digital heeft beleggers beloofd snel met een nieuwe kaskraker te komen. Toch was de onderneming in het tweede kwartaal nog steeds voor 40 procent van de totale inkomsten in het bedrijf (529 miljoen dollar) van Candy Crush.

null Beeld afp
Beeld afp

Snel gegroeid

Daarmee lijdt King Digital aan dezelfde kwaal als meer smartphonespellenmakers, zoals het Amerikaanse Zynga (Farmville) en Finse Rovio (Angrybirds). De onlinespellenproducten zijn allemaal vanuit het niets opeens heel snel gegroeid. Allemaal danken ze hun gaminghit aan de sociale media en de appwinkels van Apple en Google. Het blijkt echter lastig om dat eerste succes vervolgens nog een keer af te dwingen.

Het verdienmodel is wel slim. In Candy Crush moeten spelers verschillende combinaties maken met bijvoorbeeld blauwe lolly's, oranje keelpastilles, paarse gummy's of allerlei andere vrolijk gekleurde snoepjes. Het doel is zoveel mogelijk punten te halen of de om de snoep verpakte gelatine weg te krijgen. Het spel is gratis te downloaden en te spelen. Wie extra levens wil, moet daarvoor betalen.

Onder de vleugels van Activision Blizzard zou de zoektocht naar de opvolger van Candy Crush makkelijker moeten worden. Activision is groter en gaat al langer mee in de gamingwereld. Toch zijn sommige analisten sceptisch over de overname van de Candy Crush-maker door Activision Blizzard, schrijft persbureau Reuters. Ze vinden dat het overnamebedrag aan de hoge kant.

null Beeld epa
Beeld epa
Meer over