Zo wil het Bossche basketbal de 'grootste show' worden

Nu is het allemaal nog wat kneuterig, maar veel show moet het Bossche basketbal gaan redden.

Lennart Bloemhof
Cheerleaders in de Maaspoort dragen bij aan de Amerikaanse ambiance die de nieuwe clubeigenaar Van Oosterhout in Den Bosch wil vestigen. Beeld Jiri Buller / de Volkskrant
Cheerleaders in de Maaspoort dragen bij aan de Amerikaanse ambiance die de nieuwe clubeigenaar Van Oosterhout in Den Bosch wil vestigen.Beeld Jiri Buller / de Volkskrant

Een haag van zes zwaaiende cheerleaders, met pompons, begroet iedereen die zaterdagavond bij de Maaspoort arriveert voor het duel tussen Den Bosch en Amsterdam. Den Bosch heeft sinds september een op zijn Amerikaans gerunde basketbalclub. Het is bij de ingang meteen te merken. Als het aan clubeigenaar Bob van Oosterhout ligt, toont zijn club de blauwdruk voor de toekomst van de Nederlandse zaalsport.

Met zestien landstitels is Den Bosch de succesvolste basketbalclub van Nederland. Een half jaar geleden was de club op sterven na dood. Er was geen hoofdsponsor. De vereniging kampte met een acuut geldprobleem door het missen van de play-off-finale. Om de club in leven te houden, schrapte de gemeente Den Bosch 74 duizend euro aan rekeningen.

Professionalisering

Sportmarketeer Van Oosterhout (46), vorig jaar uitgeroepen tot invloedrijkste persoon in de Nederlandse sponsorwereld, volgde bezorgd de ontwikkelingen. Altijd al basketballiefhebber, begon hij zijn loopbaan begin jaren negentig als manager bij de club. Hij besloot niet te wachten tot het zwaard van Damocles was gevallen.

'Maar ik wist meteen: als ik dit doe, gaat het op mijn manier', zegt hij. Als sportmarketeer kijkt hij al jaren met interesse naar de wijze waarop clubs in de Amerikaanse topbasketbalcompetitie NBA worden bestuurd: als een bedrijf. Professionalisering is volgens Van Oosterhout de manier om te overleven als sportclub.

Eind september nam hij de Bossche club over, samen met oud-speler Jos Frederiks, nu de technische baas bij de club. Het duo transformeerde de club in een bv en doekte het bestuur op; een bijzondere zet in de Nederlandse sport.

Het zorgde voor reuring rond de club. Binnen twee maanden vond Den Bosch een nieuwe hoofdsponsor. De begroting van de club steeg van 300 duizend euro naar 700 duizend euro. De schuld van zo'n 200 duizend euro is weggewerkt. Van Oosterhout investeert zelf via arbeidsuren en het vrijmaken van personeel bij zijn sportmarketingbureau omgerekend ongeveer een ton in de club.

Geboren en getogen Bosschenaar Frank van Merwijk (54) zit al veertig jaar als supporter op de tribune bij de basketbalclub. Hij is blij dat Van Oosterhout de club heeft overgenomen. Het voortbestaan van de club was volgens hem al vaker in gevaar. Een rijke supporter was dan meestal de reddende engel. 'Dat zag ik deze keer niet gebeuren', zegt Van Merwijk, met in zijn achterhoofd het verdwijnen van grote basketbalclubs uit Amsterdam en Nijmegen in de afgelopen jaren.

De spelers worden met veel show geïntroduceerd. Beeld Jiri Buller / de Volkskrant
De spelers worden met veel show geïntroduceerd.Beeld Jiri Buller / de Volkskrant

Spektakel

Hij merkt aan niets dat zijn club inmiddels een bedrijf is. Alleen het vermaak voor het publiek tijdens wedstrijden is spectaculairder geworden. Zo mag een supporter zaterdag in de pauze tussen het eerste en tweede kwart voor een geldprijs van 250 euro proberen vanaf de tweede ring een bal in de ring te gooien.

'Gelukkig is het allemaal nog wat kneuterig', zegt Van Merwijk. Als het aan Bob van Oosterhout ligt, is dat kneuterige zo spoedig mogelijk verleden tijd. 'Ik zie honderdduizend verbeterpunten, van licht en geluid tot dans en muziek. Stap voor stap werken we toe naar een van de grootste shows in de Nederlandse sport', zegt hij.

De geldingsdrang van de marketeer is begrijpelijk. De club is een visitekaartje voor zijn sportmarketingbureau. Hij legt er zijn hoofd mee op het hakblok, erkent hij. Als het project mislukt, betekent dat reputatieschade. Wie wil met een sportmarketeer in zee die zijn eigen club niet eens kan verkopen?

Momenteel is hij druk bezig een effectieve organisatie neer te zetten. Zaterdag is de sportmarketeer voortdurend aan het netwerken. Tijdens de wedstrijd zit hij naast PSV-directeur Toon Gebrands, 'een goede vriend', met wie hij zo af en toe spart. Het Amerikaanse model wil hij 'zo ver mogelijk' doorvoeren. Daar horen lastige besluiten bij. Bijvoorbeeld op het gebied van vrijwilligers. 'Ik kijk daar nuchter naar: als ik concludeer dat het beter kan, neem ik op een respectvolle manier afscheid van mensen', zegt hij.

De NBA-clubs die hij zo bewondert, willen ten koste van alles winst maken. Als een stad niet meer bevalt, volgt verhuizing naar een andere stad. Dat laatste ziet hij alleen 'in theorie' als optie. In Den Bosch ziet hij met een moderne accommodatie en rijke historie voldoende mogelijkheden voor groei. Winst maken doet hij graag. Niet voor een nieuwe auto, zegt hij. Wel voor een gezonde organisatie.

Van links af: DJ Balentine, Bob van Oosterhout en Toon Gerbrands. Beeld Jiri Buller / de Volkskrant
Van links af: DJ Balentine, Bob van Oosterhout en Toon Gerbrands.Beeld Jiri Buller / de Volkskrant

De toekomst

Uiteindelijk valt of staat het succes van zijn club met het winnen van wedstrijden. Zaterdag versloeg Den Bosch, in 'een schitterend foutenfestival', zoals de wedstrijdomroeper het noemde, Amsterdam met 64-62. 'Niet om aan te gluren', aldus Van Oosterhout. Troost: het kan alleen maar beter worden.

Voor de wedstrijd presenteerde de club een vierde Amerikaanse speler. De spoeling in de top van het Nederlandse basketbal is dun. Prijzige spelers uit de VS vullen gaten in selecties op. Met de Amerikanen moet Den Bosch in mei, als de play-offs op de kalender staan, een serieuze titelkandidaat zijn. Van Oosterhout: 'Basketbal is show en spektakel. Dat willen we hier benutten om sport, entertainment en zaken samen te brengen. Een zeventiende landstitel moet bewijzen dat deze manier van sportbesturen de toekomst is.'

Meer over