Ziggo begint gratis sportkanaal

Kabelbedrijf Ziggo, eigendom van een schatrijke Amerikaan, mengt zich in de slag om de Nederlandse sportkijker. Volgende week krijgen de kabelabonnees een gratis sportzender, met ex-NOS-er Jack van Gelder als gezicht.

Jack van Gelder Beeld anp
Jack van GelderBeeld anp

De 4,2 miljoen televisieabonnees van kabelbedrijf Ziggo krijgen er volgende week donderdag een gratis sportzender bij. Ziggo Sport heeft onder meer de rechten voor de Formule 1, kwalificatieduels voor het WK voetbal, de Spaanse voetbalcompetitie, tennis en golf.

De komst van de sportzender was in augustus al uitgelekt. Maandag werd het nieuws bevestigd tijdens een perspresentatie, waar Ziggo een einde maakte aan het gerucht dat het de Champions League gaat uitzenden. Zusterzender Sport 1 vertoont de strijd tussen de beste clubs van Europa al jaren achter de decoder, SBS6 bezit de rechten voor het 'open net'.

Ziggo en Sport 1 zijn onderdeel van Liberty Global, 's werelds grootste kabelbedrijf. Ook Discovery behoort tot het imperium van de ambitieuze, schatrijke Amerikaanse eigenaar John Malone behoren ook Discovery en Telenet. Discovery, het moederbedrijf van Eurosport, kocht deze zomer voor 1,3 miljard euro de rechten op de Zomer- en Winterspelen van 2018 tot en met 2024.

Het Nederlandse sportkanaal kost 'enkele tientallen miljoenen euro's per jaar', zegt Baptiest Coopmans, algemeen directeur van Ziggo. Het is niet de bedoeling die investering terug te verdienen met reclame-inkomsten. Ziggo probeert het gehele eigen zenderpakket aantrekkelijker maken, in de hoop klanten te binden en 'enkele tienduizenden' nieuwe abonnees binnen te halen.

null Beeld anp
Beeld anp

Eredivisie en de Champions League ontbreken

Sinds de fusie met kabelaar UPC, begin dit jaar, zijn veel klanten afgehaakt uit onvrede over de matige service. Nu is het bedrijf op orde en is het tijd om te oogsten, vindt de directeur.

Hoewel de eredivisie en de Champions League ontbreken in het aanbod, is Ziggo Sport volgens Coopmans aantrekkelijk genoeg. 'We hebben Dafne Schippers, Real Madrid-Barcelona, noem maar op. En omdat we niet afhankelijk zijn van reclame kunnen we veel aandacht besteden aan het Nederlandse hockey en basketbal.'

Dat is goed nieuws voor sportbonden, meent sportmarketing-deskundige Frank van den Wall Bake. Hoe vaker clubs in beeld zijn, hoe aantrekkelijk ze zijn voor sponsors. Volgens hem worden sportevenementen steeds belangrijker in de strijd om de tv-kijker. 'De waarde van sportrechten schiet door het plafond.'

Onrustige tijden in de sportmarkt

De marketeer voorziet onrustige tijden in de sportmarkt. 'Ik vraag me serieus af of er ruimte is voor drie Nederlandse sportzenders. En ik sluit niet uit dat Malone probeert SBS over te nemen, om de Champions League binnen te halen. Hij heeft een redelijk bodemloze portemonnee.'

Aast Ziggo op de rechten van de Champions League? Coopmans wil het bevestigen noch ontkennen. 'Ik blik nu niet vooruit op toekomstige rechtenonderhandelingen. Of we in gesprek zijn met SBS? Geen commentaar.'

Sport 1 heet voortaan Ziggo Sport Totaal, het aanbod achter de decoder blijft hetzelfde. Op het open net komen ook reportages van Frank Evenblij (De Jakhalzen, Bureau Sport) en een talkshow van Jack van Gelder, de voormalige NOS-presentator.

In Van Gelders laatste jaar bij de publieke omroep verloor die enkele grote sportevenementen. 'De NOS is niet langer onaantastbaar', zegt hij. 'Toen de Olympische Spelen naar Eurosport gingen, schrok ik echt. Ik dacht: pas op, straks ben je chef lege dozen. Nu is de NOS nog een instituut, maar dat gevaar ligt wel op de loer.'

Meer over