WK Voetbal kent alleen nog maar een zwarte markt

Bijna tienduizend gulden doen de kaartjes voor de finale van het wereldkampioenschap voetballen in Parijs. Op de zwarte markt weliswaar, maar is er nog wel een witte?...

Ook officiële organisaties hielden zich niet aan de regels. Op de voetbalkaartjes staat duidelijk dat er niet in mag worden gehandeld: rigoureusement interdit. Maar niemand die zich eraan stoorde. Zo verkocht Roever, het reisbureau van de KNVB, een kaartje van 250 franc (83 gulden) voor Nederland - Argentinië voor 275 gulden.

R. van Lient van Roever: 'Volgens de letter van de wet mag het misschien niet, maar wij betalen zelf ook veel meer dan de prijs op het kaartje.' Roever betrekt ze deels van de zeventien officieel aangewezen verkooporganisaties. 'Die hebben een miljoen gulden moeten betalen om ze te mogen verkopen. Zij moeten natuurlijk uit de kosten komen.'

Roever vindt dat het niets te verwijten valt. 'Vergeleken met andere reisbureaus waren onze prijzen erg laag. Wij hebben niet meer dan de normale administratiekosten gerekend.' Volgens Van Lient lag dat bedrag tussen tien en zestig gulden per kaartje.

'Natuurlijk is het verkapte zwarte handel', zegt een woordvoerder van kaartverkoper Tickets and Events, 'De schuld ligt bij de organisatoren in Frankrijk, die aan de officiële verkooporganisaties zoveel geld vragen. Als je dan ook nog een beperkt aantal kaarten aflevert, kun je uitrekenen dat de prijs voor de reisbureaus drie keer over de kop gaat.'

Als we hem mogen geloven, wordt vrijwel nooit het normale tarief betaald. 'Als verkooporganisatie moet je altijd veel geld betalen voor royalties. Normaal verdisconteer je dat in een arrangement. Een kaartje voor de finale van Wimbledon kost bijvoorbeeld 60 pond. Maar daar wordt dan wat omheen gebouwd en kan het oplopen tot 9500 gulden.'

Naast de officiële kaartverkopers konden supporters ook via de nationale voetbalorganisaties aan kaarten komen. Voor de normale prijs, wel te verstaan. 'Ja, mooi, maar veel van die kaarten gingen naar sponsors. Naar Nationele Nederlanden bijvoorbeeld. Die sponsort het Nederlands elftal voor miljoenen guldens per jaar, maar moest wel gewoon betalen voor een kaartje. Hoeveel denk je dat zo'n kaartje dan over de kop is', zegt Tickets and Events. Waarom worden er eigenlijk nog prijzen op de kaartjes afgedrukt? Tickets and Events: 'Dan kan de afdracht van de btw worden bepaald. Het heeft alleen fiscale redenen.'

Meer over