Waan van dag telt voor bank niet

Wielrennen is geen sport voor statistieken. Met cijfers in de hand voorspel je geen winnaar. De kenner laat zich leiden door het gevoel....

Veel, vinden de buitenstaanders. De conclusie dat de veranderingen in de ploegleiding (met Frans Maassen en Erik Breukink) en het management (Theo de Rooij voor Jan Raas) het gewenste effect hebben gehad, werd al vaak getrokken. De nieuwe gezichten hebben de renners ogenschijnlijk goed gedaan, heette het.

Maar als wielrennen opportunistisch is, dan maakt de begeleiding van de Rabobank zich er nauwelijks schuldig aan. De gevolgtrekking is ze te gemakkelijk. Want het aantal overwinningen vertelt in hun ogen niet het hele verhaal. Alleen omdat Zabel te snel zijn handen in de lucht stak tijdens Milaan-San Remo en Freire daarvan mocht profiteren, is dit jaar alles anders.

In 2003 reikte de Rabobank in het voorseizoen tot elf zeges. Dit jaar werd er twaalf keer gewonnen. Beter deed de ploeg sinds de oprichting in 1996 nooit. In 2003 sprak men in oktober niettemin van een mager jaar. In 2004 is tot nog toe alles fantastisch en doorziet alleen de begeleiding de relativiteit van het uitslagenblad. Want zelfs die ene wereldbekerzege telt niet als er niet wordt gepresteerd in de Tour de France. In het debuutjaar werden er 40 successen genoteerd, maar zonder de zeges van Michael Boogerd en Rolf Sörensen in de Franse ronde zou het seizoen als kleurloos zijn betiteld.

De Rooij riep recent nog maar eens het palmares uit 1999 in herinnering. Toen werd onder meer Parijs-Nice, de Catalaanse Week, de Amstel Gold Race, Parijs-Tours en de wereldbeker voor ploegen gewonnen. Toch sloeg de balans aan het einde van het seizoen naar de negatieve kant door. Want in de Tour viel alleen een zege van lastpak Robbie McEwen te noteren.

Voor een bank zijn cijfers van levensbelang, maar voor de toekomst van de ploeg zijn het details, stelt Vincent Pijpers, hoofd sponsoring van de Rabobank. Onlangs presenteerde Theo de Rooij aan de directie van de Rabobank zijn plannen voor de komende jaren. Binnen enkele weken neemt de raad van bestuur van de bank een beslissing over het voortbestaan van de Nederlandse wielerploeg. Het contract loopt volgend seizoen af en zou mogelijk worden verlengd tot 2008.

`Deze successen zullen dat besluit psychologisch niet tegenwerken', zegt Pijpers die heeft vastgesteld dat er aan de lunchtafels in het personeelsrestaurant van het hoofdkantoor in Utrecht wel weer met grote opwinding over de wielerploeg wordt gesproken, `maar zakelijk is de invloed nul. En de beslissing zal vooral op zakelijke gronden worden genomen. Die staat los van de waan van de dag.'

Het draait bij de wielerploeg om marktpositionering en marketing de komende weken. De Rooij heeft bij de presentatie van de toekomstplannen tegenover de directie benadrukt dat het `niet slim' zou zijn nu te stoppen met sponsoring. Vanaf volgend seizoen is met de invoering van de ProTour elke sponsor vier jaar verzekerd van deelname aan de grote wedstrijden. Het is niet het sterkste argument van de manager, aangezien de leider in de UCI-stand nu ook overal welkom is.

Belangrijker voor de Rabo-directie is waarschijnlijk dat het hooggeprezen wielerplan eindelijk vruchten lijkt af te gaan werpen. Jongeren als Thomas Dekker en Joost Posthuma maken, in dienst van het Trade Team 3 van de Rabobank, dit seizoen grote indruk in de kleinere profkoersen. Het Nederlandse wielrennen zou aan de vooravond staan van een nieuwe hoogconjunctuur. Maar die bewering valt niet met statistieken te onderbouwen, hoewel de bank dat ongetwijfeld graag met cijfers bewezen zou zien.

Meer over