Voor Verstappen is het lange wachten weer begonnen

Kom bij Jos Verstappen niet aan met twijfels, over zijn reputatie, zijn capaciteiten of zijn toekomst. De Limburgse autocoureur wijst ze ferm van de hand, zelfs na een seizoen waarin alles wat mis kon gaan, mis ging....

Van onze verslaggever

John Volkers

UTRECHT

Die zonnige opvatting is vooral op gevoel gebaseerd. 'Uit de gesprekken met de heren van de renstallen heb ik het gevoel dat het voor mekaar komt. Vraag me niet precies wanneer, het kan een tijdje duren, maar het kan ook snel voor mekaar komen. Ook dat is Formule-1. De ene dag heb je nog niks, de andere dag is alles in kannen en kruiken.'

Verstappen kwam gisteren naar de Utrechtse Jaarbeurs om de autosportbeurs Speed & Design te openen. Hij zou nieuws hebben over zijn verbintenis met Tyrrell, de Britse renstal die hem dit seizoen opzadelde met een krachteloze bolide en een abonnement op de staart van het veld. Verstappen had geen nieuws. 'Helemaal niks is zeker. Ik ben nog volop in onderhandeling.'

Die woorden kennen ze in Utrecht. Voor het vijfde achtereenvolgende jaar is de beurs het trefpunt in de race-loze herfst. Voor de derde keer kwam Verstappen bij de opening zeggen dat hij niks te zeggen had. 'Zo is het meer geweest, ja. Vorig jaar was het ook al zo. En het jaar ervoor ook.'

Het onderhandelen over een van de 24 zitjes in de Formule-1 is complexe materie. Er zijn vele sponsors bij betrokken. Verstappen brengt Exact en ICL in. De stallen hebben hun eigen contracten. Die partijen bij elkaar brengen kost tijd. 'En zonder geld krijg je echt geen wagen in de Formule-1 de baan op.'

Er zijn voor 1998 nog drie plaatsen vrij in de Formule-1. Tyrrell heeft voor de ene plaats tot vrijdag 24.00 uur een optie op Verstappen lopen. Minardi en Prost zijn de andere stallen die nog niet geheel voorzien zijn.

Officieel hoort Verstappen te zeggen dat hij het liefst bij Tyrrell zou willen blijven. 'Ik heb nu vier jaar telkens één seizoen bij een stal doorgebracht, Benetton, Simtek, Arrows en Tyrrell. Het is tijd om eens langer te blijven. In twee of drie jaar kun je meer opbouwen.'

Die termijn komt ter sprake als het gesprek zich richt op het gevecht dat Verstappen dit seizoen in de trainingen voerde met zijn Finse stalgenoot Salo. Bij gebrek aan tegenstanders, de langzaamste auto's waren immers van Tyrrell, knokten de Fin en de Nederlander onderling om de snelste kwalificatietijd.

Salo die naar Arrows vertrekt, won, met 10-7. 'Hij had het voordeel van drie jaar ervaring bij Tyrrell. Wat dat betreft was ik best goed ten opzichte van Salo. In de race was ik vaak zelfs sneller. Maar het was een heel moeilijk seizoen. Ik moest constant achteraan starten omdat de auto niet snel genoeg was. En op een gegeven ogenblik is de stal meer tijd en aandacht in de ontwikkeling van de nieuwe auto gaan steken. '

De technische reglementen zullen komend seizoen de opzet van de wagens veranderen. De auto's worden twintig centimeter smaller en voorzien van geprofileerde banden, intermediates. 'Bovendien zal de V10-motor van Ford veel sterker zijn, die geeft 65 tot 70 pk meer. En het kan natuurlijk niet slechter dan het afgelopen seizoen.'

Bij slechts twee races verliet Verstappen tevreden het circuit. 'Dat was in Argentinië en Canada. Daar konden we meedoen, reed ik op de zevende plaats, tot ik uitviel met technische problemen. Over die verhalen van Verstappen en de grindbak haal ik mijn schouders op. Die mensen weten niet waar ze over praten. Twee keer ben ik dit seizoen door eigen schuld uitgevallen. Maar zelfs als de motor stuk ging, was het volgens de buitenwereld mijn schuld. Wat moet ik daar op zeggen.'

Niets, souffleerde zijn Noord-Ierse collega Eddy Irvine in Utrecht. Irvine is tweede man bij Ferrari, achter Schumacher. Dat was Verstappen ook in '94, toen bij Benetton. 'Jos werd te snel in het diepe gegooid. De verwachtingen waren te hoog. Nu zit hij bij een team waar hij niet veel kan uitrichten. Jos moet wachten, geduld hebben, tot de dag dat hij geluk heeft.'

Meer over