INTERVIEW

Voetballen in een shirt dat past

Dat vrouwen voetballen is ingeburgerd. Dat ze dat doen in de dezelfde tenues als gemaakt voor mannen, is vreemd. Vandaar de introductie van Liona, een kledinglijn voor voetbalsters.

Jacco Knotnerus (links) en Leonne Stentler bij de presentatie van hun voetbalkledinglijn voor vrouwen.Beeld Klaas Jan van der Weij

Voetballende meisjes dragen doorgaans een broekje en een shirt dat is gemaakt voor een jongen. Geen gezicht. Vandaar de lancering van een speciale kledinglijn als een volgende stap in de emancipatie van vrouwen- en meisjesvoetbal.

Leonne Stentler (29) is uitgevoetbald op topniveau. Ze speelde in de defensie bij Ajax en kwam tot zestien interlands. Jacco Knotnerus is econoom. Zijn dochter van 11 speelt bij Graaf Willem VAC in Wassenaar. Hij constateerde, en met hem velen langs de lijn: 'Meisjes lopen erbij als halve jongens.'

Dat geldt zelfs voor de meeste speelsters in de eredivisie. Bij clubkostuums worden de overgebleven tenues van de mannen soms een beetje ingenomen. Dat is het dan. Maar het getailleerde shirt van een man zit te strak om de heupen bij de vrouw. Stentler: 'En de broekjes zitten strakker om de heupen. Als je dan een grotere maat kiest, is het weer te lang.'

Vandaar de start van Liona, dat zich profileert als 'The first female soccer brand', met de naam als de vertaling van de vrouwelijke leeuw, gecombineerd met de voornaam van Stentler, Leonne. Het is een kledinglijn, maar ook: een sociaal platform waar naar kennis smachtende meiden hun vragen kunnen stellen. Blogs en vlogs in een groeiende gemeenschap.

Op maat gesneden

Al die bijna 150 duizend voetballende vrouwen en meisjes willen op een gegeven moment toch in passende kleding voetballen. Bij de nationale ploeg zijn de tenues op maat gesneden, maar voor de massa is het behelpen. 'We willen de verbinding leggen tussen top- en breedtesport', aldus Stentler.

Als communicatiewetenschapper werkte ze samen met het Mulier Instituut en met professor Martine Prange, die al jaren onderzoek doet naar vrouwenvoetbal. Stentler richtte zich op sociale media. Ze keek onder meer wie de volgers zijn van de internationals en ontdekte dat al die duizenden meisjes tot pakweg 17 jaar zo graag 'willen leren, op elk vlak van het voetbal.

Hun vragen zijn zeer gevarieerd. Hoe bereiden ze zich voor? Hoe moet je je haar vlechten? Uiteindelijk had ik veel data van allerlei aard verzameld en daarmee wilde ik iets doen.'

Via Alex Scholte, trainer van de vrouwen van ADO Den Haag, maakte ze kennis met Jacco Knotnerus, voormalig bankier en liefhebber van voetbal, niet in de laatste plaats omdat zijn dochter nogal fanatiek is. Dan stond hij aan de kant aan te moedigen en constateerde hij met spijt dat al die meisjes in tenues liepen die waren ontworpen voor de lichamen van jongens. Dat is vreemd, bizar zelfs, als je het Knotnerus vraagt. 'De vrouwentak is waanzinnig gegroeid, maar hangt er toch nog een beetje bij.'

Eigen smoel

In Amerika is vrouwenkleding in het voetbal heel normaal, maar in Nederland zagen de grote merken geen markt. Het is onderdeel van de achterstelling die vrouwenvoetbal nog steeds voelt. Stentler: 'Kijk eens als het slecht weer is en het aantal beschikbare velden beperkt. Welke wedstrijd wordt dan als eerste afgelast? Juist, die van de meisjes. Voetbal in Nederland blijft een mannenbolwerk.' Knotnerus: 'We kunnen daarover klagen, maar we zien ook kansen om het vrouwenvoetbal meer eigen smoel en identiteit te geven. We zien onszelf als pioniers, met een zakelijke missie. Want als het lukt, kunnen we ook zeggen dat vrouwenvoetbal commerciële potentie heeft.'

De introductie van Liona is slechts een stap op de lange weg naar gelijkheid. Stentler: 'We willen het gevoel overbrengen dat het een toffe sport is, met een eigen identiteit, en dus ook met eigen kleding. Het is onderdeel van serieuze vrouwensport.' Ze sloten al overeenkomsten met toppers als Mandy van den Berg, de aanvoerster van de nationale ploeg, en Nadine Noordam van Jong Oranje. Met andere speelsters zullen ze eveneens contracten sluiten, alvorens de lijn bij ingang van het nieuwe seizoen overal te krijgen moet zijn.

Meer over