'Vijf ronden eerder schreeuwde ik al dat het niet meer veilig was'

Formule 1-coureur Jules Bianchi raakte zondag ernstig gewond bij een ongeluk op de natte baan in Suzuka. Het leidt tot discussies over het veiligheidsbeleid van autosportfederatie FIA.

Reddingswerkers zijn bezig Jules Bianchi uit zijn Formule-1-wagen te halen. Links de kraanwagen waar hij tegen op knalde nadat hij van de baan was geraakt op een plek waar veel water lag. Beeld epa
Reddingswerkers zijn bezig Jules Bianchi uit zijn Formule-1-wagen te halen. Links de kraanwagen waar hij tegen op knalde nadat hij van de baan was geraakt op een plek waar veel water lag.Beeld epa

Terwijl Formule 1-coureur Jules Bianchi zondag in kritieke toestand op de operatietafel lag, barstte op het circuit in Suzuka de discussie los. Had de wedstrijdleiding de race niet moeten stilleggen toen er gevaarlijke situaties ontstonden op het kletsnatte asfalt?

Coureur Felipe Massa zei dat het ongeval van zijn Franse collega niet nodig was geweest. 'Vijf ronden eerder schreeuwde ik al over de boordradio dat het niet meer veilig was. Op de plaats van de crash stond te veel water op de baan. Toch lieten ze de wedstrijd doorgaan.'

Vrij kort na Massa's waarschuwing vloog Adrian Sutil uit de bocht. Dat liep redelijk goed af, leek het, totdat Bianchi een ronde later op dezelfde plek de controle over het stuur verloor. Hij belandde buiten de baan en ramde een kraanwagen die klaarstond om Sutils beschadigde bolide weg te takelen.

undefined

Jules Bianchi Beeld Getty Images
Jules BianchiBeeld Getty Images

Shock

Bianchi (25), een van de grootste talenten in de Formule 1, werd buiten bewustzijn en met zwaar hoofdletsel naar het ziekenhuis afgevoerd. 'Jules heeft ernstig hersenletsel opgelopen', liet zijn vader weten aan een Frans televisiestation. 'Hij wordt nu geopereerd om de druk op zijn hersenen te verlichten. Zijn toestand is zeer ernstig.'

Volgens de BBC was de Franse coureur na de ingreep bij bewustzijn en kon hij op eigen kracht ademhalen.

Opvallend genoeg crashte Bianchi een jaar geleden ook in het Japanse Suzuka, in dezelfde bocht. Wat er zondag precies is gebeurd, wordt nog onderzocht. Elke bolide heeft een camera aan boord, maar de autosportfederatie FIA wilde die beelden gisteren niet vrijgegeven en volstond met een summiere, obligate verklaring.

Sutil was geschokt: 'De gevolgen waren heel anders, maar Jules en ik zijn op dezelfde manier gecrasht. Ik spinde door aquaplaning. Misschien had de wedstrijd eerder moeten worden stopgezet, of vroeger moeten beginnen.'

Dat het hondenweer zou worden, was al lang bekend. Het circuit in Japan wordt geregeld geteisterd door regen en dezer dagen raast een tyfoon langs de Japanse kust die zware regenval veroorzaakt. Volgens meteorologen zouden de gevolgen van de tyfoon in de loop van zondag steeds groter worden.

De wedstrijdleiding ging niet in op verzoeken om vroeger te beginnen. Het is de vraag of dat besluit was bedoeld om sponsors, tv-kijkers en vips tevreden te stellen. De race uitstellen was een stuk lastiger: over een week strijkt het Formule 1-circus neer in het Russische Sotsji.

Door de regen moesten de coureurs beginnen achter de zogeheten safetycar, na drie ronden werd de wedstrijd al stilgelegd omdat er te veel plassen op het asfalt lagen. Een half uurtje later werd de race hervat. De omstandigheden waren toen even iets beter.

'Dat het weer tot problemen zou leiden, was te voorzien', zei voormalig wereldkampioen Formule 1 Niki Lauda. Volgens de Oostenrijker, voorzitter van de Mercedes-renstal, had de wedstrijdleiding de start moeten vervroegen om de tyfoon voor te zijn.

Toch was het ongeluk te wijten aan een samenloop van omstandigheden, meende hij. De crash illustreert volgens Lauda dat de sport veel gevaarlijker is dan sommige mensen denken. 'We zijn eraan gewend geraakt dat er niets gebeurt. Als het dan toch misgaat, is iedereen ineens verbaasd.'

Hamilton winnaar

Lewis Hamilton is zondag uitgeroepen tot winnaar van de Grand Prix van Japan. De Brit van Mercedes hield zijn Duitse teamgenoot Nico Rosberg achter zich en verstevigde de koppositie in het kampioenschap van de Formule 1. Sebastian Vettel werd derde. Na crashes van Sutil en Bianchi ging de rode vlag uit, de race was afgelopen na 44 van de 53 te rijden ronden. De huldiging op het podium verliep sober, het traditionele champagne spuiten bleef achterwege. Rosberg wenste Bianchi beterschap. 'Mijn gedachten zijn nu bij hem.'

Doden

Vroeger vielen er meer doden in de Formule 1. Alleen al tijdens kwalificatieraces en grands prix vier in de jaren vijftig, acht in de jaren zestig, negen in de jaren zeventig en twee in de jaren tachtig. In 1976 vloog Lauda zelf uit de bocht op de Nürburgring, waar zijn auto vlam vatte en hij levend dreigde te verbranden. Zes weken later reed hij weer, gehavend en wel.

De dood van topcoureur Ayrton Senna in 1994, op het circuit in Imola, veranderde alles. Daarna maakte de FIA werk van veiligheidsmaatregelen, zoals brede uitloopstroken en verhoogde cockpits. Sindsdien zijn er officieel geen Formule 1-coureurs overleden.

Een twijfelgeval is de Spaanse autocoureur Maria de Villota, die vorig jaar dood werd aangetroffen in een hotelkamer. Volgens artsen was haar overlijden het gevolg van neurologische schade die ze had opgelopen bij een ongeluk in 2012. De Villota reed keihard tegen de laadklep van een vrachtwagen tijdens een testrit voor Marussia, de ploeg van Bianchi.

Felipe Massa liep in 2009 schedelbreuken op toen hij werd geraakt door een afgebroken veer van een schokdemper van Rubens Barichello. Het stuk ijzer van bijna 1 kilo boorde zich in zijn helm. Massa werd enkele dagen kunstmatig in coma gehouden. Hij keerde na een operatie met succes terug in het circuit.

Of Jules Bianchi ooit volledig zal herstellen van de crash van zondag, is onduidelijk. Laat staan of een comeback mogelijk is, en of hij ooit weer het lef heeft om tijdens een race alle noodzakelijke risico's te nemen.

Meer over