Nieuws

Verstappen herovert WK-leiding in Turkije, ruis op de lijn tussen Mercedes en Hamilton

Gemopper en onenigheid tegenover serene rust. Als de Grand Prix van Turkije een voorbode was voor het slot van de titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, dan hoeft Verstappen zich weinig zorgen te maken. Dankzij een foutloze race, met de tweede plek als beloning, heroverde Verstappen zondag de leiding in de WK-stand. Hamilton vergooide met zijn vijfde plek juist dure punten, door ruis op de lijn tussen hem en zijn team.

Max Verstappen op weg naar de tweede plaats, waarmee hij een belangrijk gaatje slaat in de tweestrijd met Lewis Hamilton. Beeld AP
Max Verstappen op weg naar de tweede plaats, waarmee hij een belangrijk gaatje slaat in de tweestrijd met Lewis Hamilton.Beeld AP

Vooraf was al duidelijk dat Hamilton op het circuit nabij Istanbul een listig weekeinde wachtte. Voor de vierde keer dit seizoen besloot Mercedes zijn verbrandingsmotor vervangen. Dat is één keer vaker dan toegestaan, waardoor hij voor straf tien plekken werd teruggezet in de startopstelling.

Hij zat zo in een vergelijkbare situatie als Verstappen een GP eerder in Rusland, die vanwege een volledige motorwissel zelfs vanaf de laatste plek startte. Verstappen eindigde in Sotsji uiteindelijk nog als tweede. Hij werd daarbij geholpen door een fortuinlijke regenbui, maar vooral door de juiste strategie.

Snelste auto

Hamilton wachtte in Turkije dezelfde opdracht. Op papier oogde die gemakkelijker dan Verstappens missie in Rusland: hij hoefde minder auto’s in te halen en vanaf de eerste training was duidelijk dat hij in Turkije de snelste auto had. Het werd onderstreept in de kwalificatie, waarin de Mercedessen oppermachtig waren.

In de race bleek de pikorde hetzelfde. Geen moment had Verstappen in zijn Red Bull, die voor één keer wit was om vertrekkend motorleverancier Honda te eren, zicht op de zege. Valtteri Bottas domineerde in zijn Mercedes van start tot finish de Turkse GP, ondanks de voordelen die Verstappen had met Hamiltons straf en het natte asfalt op het druilerige Istanbul Park.

Een fan van Verstappen bij het circuit in Turkije. Beeld AFP
Een fan van Verstappen bij het circuit in Turkije.Beeld AFP

Hamilton schoot op regenbanden als een raket door het veld. Na een kwart van de race lag hij vijfde. Voor de rest van zijn opmars was hij afhankelijk van de juiste strategie. Net zoals Verstappen in Rusland in de slotronden naar het podium reed door in nauw overleg met zijn team exact op het juiste moment naar regenbanden te wisselen. Coureur en team vertrouwden blind op elkaar.

Misser Hamilton

Bij Hamilton ging het daar in Turkije juist mis. Toen de meeste coureurs besloten hun oude regenbanden in te wisselen voor nieuwe, onder wie Bottas en Verstappen, besloot Hamilton door te rijden. Dat was tegen de wens in van zijn team; de Mercedes-monteurs stonden al op hem te wachten.

Vervolgens ontstond er een discussie over de boordradio. Mercedes vreesde dat Hamilton door de bandenslijtage in de slotronden veel plekken zou verliezen. Hamilton had het gevoel dat hij tot de finish probleemloos kon doorrijden. Er zat namelijk nauwelijks nog profiel op zijn versleten regenbanden, wat een voordeel was op het circuit dat aanzienlijk droger was geworden. Op nieuwe banden zou het even duren voordat het profiel er weer af was gesleten, met als gevolg tragere rondetijden.

Tien ronden later stuurde Hamilton zijn Mercedes alsnog met tegenzin de pitstraat in. Hij kwam als vijfde weer het asfalt op. De vrees die hij vooraf had, bleek terecht. Bijna verloor hij zijn positie nog aan een tragere Alpha Tauri. ‘Ik zei het je toch!’, mopperde hij.

Kostbare punten

Pijnlijker voor Hamilton was dat hij door het meningsverschil met zijn team in de snelste auto onnodig kostbare WK-punten had laten liggen. Met de derde plek was het verschil tussen Verstappen en hem één punt geweest. Nu zijn dat zes WK-punten.

Zodoende was de ergernis van zijn gezicht te lezen na de race. ‘Ik had buiten moeten blijven’, zei hij voor de camera van Ziggo Sport. Mercedes-teambaas Toto Wolff verdedigde zijn team. ‘Lewis zag niet hoe langzaam hij was’, zei hij tegen het Oostenrijkse Servus.

Lewis Hamilton is gefrustreerd uit zijn wagen gestapt. Een late bandenwissel kostte hem dure punten in de WK-strijd. Beeld AFP
Lewis Hamilton is gefrustreerd uit zijn wagen gestapt. Een late bandenwissel kostte hem dure punten in de WK-strijd.Beeld AFP

De opmerkingen tonen dat er voor de volgende race in de VS het nodige uitgesproken moet worden in de Mercedes-fabriek in Brackley om de onderlinge twijfel tussen het team en de zevenvoudig kampioen weg te nemen.

Verstappen wilde zich alleen allesbehalve rijk rekenen in de grillige titelstrijd, waarin Verstappen en Hamilton elkaar zondag voor de vijfde keer afwisselden als leider. Voor de Turkse GP zei hij in een videogesprek met de Nederlandse pers al dat hij zichzelf niet als favoriet voor de titel beschouwde, ‘want dat kun je alleen weten als je in beide auto’s hebt gereden. Het allerbelangrijkste is dat we die laatste wedstrijden ook presteren. Daarna zien we het wel.’ Als dat zou leiden tot de tweede plek was hij ook tevreden.

Na de race was die mening onveranderd. ‘Ja, we staan nu eerste’, zei Verstappen. ‘Maar ik denk wel dat we op dit moment iets te langzaam zijn. Voor de komende wedstrijden moeten we dus aan de slag om te begrijpen wat we nog beter kunnen doen.’

Meer over