Smal, hobbelig, traag

Bij de traditionele circuits op de Formule 1-kalender wordt al snel romantisch gemijmerd over bochten met de meest zangerige namen. Op Silverstone slalommen auto's door Maggots, Becketts en Chapel. Op Spa stijgen coureurs bijna op in de Raidillon aan de Eau Rouge. De langgerekte Parabolica op Monza lijkt eindeloos door te gaan.

Max Verstappen stuurt zijn Toro Rosso in 2015 als vierde over de finish in Hongarije. Beeld Getty Images
Max Verstappen stuurt zijn Toro Rosso in 2015 als vierde over de finish in Hongarije.Beeld Getty Images

En de Hungaroring dan, waar zondag de Grote Prijs van Hongarije plaatsvindt? Die moet het doen met de bekendste muis van Walt Disney. Want ook bij de 31ste opeenvolgende race staat het circuit in de eerste plaats bekend als de Mickey Mouse-baan van de kalender.

Het tracé is smal, bochtig en kent korte rechte stukken. Inhalen is er nagenoeg onmogelijk. Critici beschouwen het circuit als een soort Monaco, maar dan zonder jachten of azuurblauw water. Onzin, counteren liefhebbers van de baan. Juist die kenmerken, maken het circuit speciaal. Het blijkt: of je bent in de Formule 1 fan van de Hungaroring, of niet.

Coureurs behoren meestal tot die tweede categorie. De race in Hongarije is een uitputtingsslag. Coureurs sturen hun auto's door veertien bochten in iets meer dan 4 kilometer. De remmen hebben het daardoor zwaar te verduren. De versnellingsbak draait overuren; elke ronde wordt zo'n vijftig keer geschakeld.

Inhalen onmogelijk

Het tracé is smal, bochtig en kent korte rechte stukken. Inhalen is er nagenoeg onmogelijk. Critici beschouwen het circuit als een soort Monaco, maar dan zonder jachten of azuurblauw water. Onzin, counteren liefhebbers van de baan. Juist die kenmerken, maken het circuit speciaal. Het blijkt: of je bent in de Formule 1 fan van de Hungaroring, of niet.

Coureurs behoren meestal tot die tweede categorie. De race in Hongarije is een uitputtingsslag. Coureurs sturen hun auto's door veertien bochten in iets meer dan 4 kilometer. De remmen hebben het daardoor zwaar te verduren. De versnellingsbak draait overuren; elke ronde wordt zo'n vijftig keer geschakeld.

Rosberg en Mercedes

De stoelendans in de Formule 1 laat minimaal nog een jaar op zich wachten. Vrijdag maakte Mercedes bekend het contract met coureur Nico Rosberg (30) met twee jaar te hebben verlengd. Daarmee liggen nu alle coureurs bij de topteams Red Bull, Ferrari en Mercedes tot en met 2017 vast. Met de contractverlenging van Rosberg zijn fans verzekerd van nog een aantal jaren rivaliteit binnen het Duitse team. Dit seizoen is de strijd tussen WK-leider Rosberg en teamgenoot Lewis Hamilton feller dan ooit.

Geen moment rust

Max Verstappen (18) heeft met zijn grote auto op het smalle, hobbelige circuit het gevoel dat hij in een kart zit, schrijft hij op de zijn site. Volgens de Nederlandse coureur is het er cruciaal de bochten perfect aan te snijden, om de volgende ook goed te kunnen nemen. 'Je moet geconcentreerd blijven en krijgt geen moment rust.'

Vanwege het landklimaat in Hongarije en de vaste plek op de kalender, midden in de zomer, is het er vaak warm. Coureurs verliezen liters vocht tijdens de race. Ook ligt er veel stof op het asfalt, omdat het circuit nauwelijks voor iets anders wordt gebruikt dan de Formule 1.

Tijdens de eerste ronden van de dag zijn de Formule 1-auto's daarom eerst en vooral peperdure stofzuigers met weinig grip. Als het heeft geregend, is het helemaal glibberen op het circuit. Die omstandigheden tezamen maken van de races in Hongarije vaak een spektakel.

Uitzicht op succes

Crashes en safetycarsituaties gooien de boel overhoop. En juist omdat het circuit bochtig en traag is, hebben auto's met de op papier mindere motor ook uitzicht op succes. Het is geen toeval dat het oppermachtige Mercedes al twee jaar op rij niet won op de Hungaroring. In Hongarije worden de kaarten die al een tijdje roerloos op tafel liggen even flink door elkaar geschud.

Verstappen werd in Hongarije vorig jaar vierde in zijn Toro Rosso en eindigde voor het eerst in zijn Formule 1-loopbaan tussen de grote mannen. Vader Jos werd er in 1994 derde. Latere wereldkampioenen als Damon Hill, Fernando Alonso en Jenson Button wonnen er hun eerste races.

Volgens Formule 1-kenner Allard Kalff is het de hoogste tijd de Hungaroring toe te voegen aan het lijstje klassieke circuits als Spa, Monza en Silverstone. Waarom het circuit in de loop der jaren nooit het imago van Mickey Mouse-baan is ontstegen, weet hij niet. 'De race heeft, vergeleken met die andere Grote Prijzen, niet zo'n heldhaftige historie. Misschien is dat het.'

Max Verstappen na zijn eerste vrije training op de Grand Prix van Hongarije. Beeld ANP
Max Verstappen na zijn eerste vrije training op de Grand Prix van Hongarije.Beeld ANP

Ijzeren Gordijn

De 'traditionele' circuits stonden in de gevaarlijke jaren zestig en zeventig al op de kalender. De Hungaroring maakte in 1986 zijn debuut, als de eerste Formule 1-race achter het IJzeren Gordijn. 'Het begin van een nieuw tijdperk', zegt Kalff.

De Hungaroring kan het decor zijn van weer een nieuw tijdperk als Max Verstappen er zondag wint. Kalff meent dat het circuit een van de weinige is waar de Nederlander op eigen kracht, dus zonder malheur bij Mercedes, kan winnen. Mercedes heeft er weinig aan het surplus aan vermogen, Red Bull profiteert op de kronkelige ring optimaal van het topchassis.

Meer over