Ploegentijdrit weer in ere hersteld

Rabo moet voor Boogerd schade beperkt houden Voor het eerst in vijf jaar gaan de ploegen in de Tour elkaar weer bekampen in een race tegen de klok....

Van onze verslaggever Bart Jungmann

Als de tijdrit van zaterdag een aanwijzing is voor de ploegentijdrit van vandaag, dan zullen ONCE en US Postal de hoogste ogen gooien. Abraham Olano zag vijf ploeggenoten bij de eerste twintig eindigen, terwijl Lance Armstrong zich in de toptien vergezeld wist van Hamilton en Ekimov.

Op grond van het rekensommetje van Futuroscope zou de Raboploeg in Saint-Nazaire als negende aankomen. 'Het is ook zeker een indicatie van de krachtsverhouding', zegt ploegleider Adri van Houwelingen. 'Al hoop ik natuurlijk wel op een hogere klassering.'

Een individuele tijdrit is volgens velen een compleet andere discipline dan een ploegentijdrit. 'Om daarin succes te hebben is onderlinge communicatie belangrijker dan simpel hardfietsen', zegt Chris Boardman in het Britse wielerblad Cycle Sport. Een pur sang tijdrijder zal in zijn tomeloze ambitie zijn ploeg eerder ophouden dan vooruit helpen.

Er moeten goede afspraken worden gemaakt: wie neemt van wie over, hoe lang duren de aflossingen en wat gebeurt er als een of twee renners al snel door pech worden getroffen. Daarvoor moet de onderlinge verstandhouding tiptop zijn.

Van Houwelingen trainde een weekeinde lang met kandidaat-Tourrenners op de ploegentijdrit. In de Ardennen werd een parkoers uitgezet dat vergelijkbaar was met de zeventig kilometer tussen Nantes en Saint-Nazaire. Alleen specialist Erik Dekker ontbrak. Hij reed op dat moment in de Ronde van Italië.

'Voor veel jongens is een ploegentijdrit over zo'n lange afstand een geheel nieuwe ervaring', aldus Van Houwelingen. Het is inderdaad een enigszins in onbruik geraakte discipline. De Tour-directie liet in 1995 voor het laatst de ploegen tegen de klok racen. Alleen de Ronde van de Middellandse Zee heeft sindsdien de traditie hoog gehouden. Maar dit seizoen waren er met het oog op de Tour al meer ploegentijdritten in de schema's opgenomen. De twee laatste tests waren een kleine drie weken geleden in de Ronde van Zwitserland en in die van Catalonië.

De laatste werd gewonnen door ONCE, de eerste door Telekom. Rabo eindigde in Zwitserland op de tweede plaats, maar de afstand van 24 kilometer is eigenlijk geen graadmeter. Van Houwelingen: 'Ik denk dat er toch ploegen zullen zijn, die zich in het eerste gedeelte over de kop rijden.'

Een lange tijdrit vereist een andere tactiek. Over een kort parkoers draait de ploeg als een klokje rond, waardoor de aflossingen kort zijn. Vandaag zal de Nederlandse ploeg als een lint door het departement Loire-Atlantique trekken. De aflossingen duren langer, afhankelijk van de sterkte van de renner.

Juist daarop is in de Ardennen getraind. Ook werd de communicatie getest. Vroeger reed de ploegleider met een megafoon achter zijn renners aan. Zo gaf hij de tussentijden door en pookte, indien nodig, het vuurtje op. Tegenwoordig is het contact radiografisch. Een paar renners zullen met oordopjes de boodschap ontvangen en door microfoontjes de interne gang van zaken melden. Van Houwelingen vindt het een enorme vooruitgang, in velerlei opzicht.

De fameuze Posttrein beschikte destijds over strijdbare figuren als Raas en Knetemann die, verbaal of lichamelijk, nog wat extra kolen op het vuur konden gooien. 'Dat soort jongens hebben wij niet. Maar we kunnen dat nu vanuit de auto aardig ondervangen.'

Een aantal ploegen heeft vorige week, in de aanloop naar deze Tour, nog als collectief getraind op de weg van Nantes naar Saint-Nazaire. 'Wij hebben dat niet gedaan. Het was toch een enorme operatie om dat te doen. Ik heb ook begrepen dat de ploegen er niet zoveel wijzer van zijn geworden.'

Het parkoers is enigszins vergelijkbaar met de tweede rit in de Tour van vorig jaar toen er ook in Saint-Nazaire werd gefinisht. Alleen de glibberige Passage du Gois, waar Michael Boogerd met vele anderen onderuit ging, ontbreekt. Het hoogste obstakel is de brug over de Loire. Van Houwelingen: 'Maar dan zijn we er dus al bijna, dus dan kunnen we voluit doorgaan.'

De tijd wordt gemeten als de vijfde renner over de streep is. Het maximale verlies is bepaald op zeven minuten. Ploegen die verder achterop raken, blijft dus een catastrofale nederlaag bespaard.

De Raboploeg vertrekt vanmiddag met de opdracht het verlies van kopman Boogerd binnen de perken te houden. Het tempo zal op hem afgestemd worden. Volgens Van Houwelingen zullen de ploegen van Armstrong, Ullrich, Olano en Zülle de snelste tijden klokken. 'Stel dat we zesde worden, dan lijkt me dat een mooi resultaat.'

Hij denkt niet dat de monstervlucht van Dekker, een van de machinisten vandaag, zondag nadelige gevolgen zal hebben. 'Het zou pas erg zijn geweest als hij dat maandag had gedaan. Erik is er al aardig van hersteld, die krampaanvallen waren waarschijnlijk het gevolg van uitdroging.'

Meer over