Onzichtbaar rijdt Badoer rond. En dat in een Ferrari

Lang nadat Rubens Barrichello zijn wederopstanding als winnaar van een Formule 1-race had gevierd, rolde in Valencia een Ferrari onder het finishdoek door. Van de bestuurder, Luca Badoer, werd weinig tot niets vernomen in de Grote Prijs van Europa.

Als zeventiende werd de 38-jarige Italiaan zondag afgevlagd. De man die met Barrichello de langste geschiedenis in de hoogste raceklasse deelt, bleek bij zijn terugkeer niet meer dan een voetnoot waard. Hij was trager dan onder anderen de jongelingen Grosjean (Renault) en Alguersuari, van Toro Rosso, die eveneens als vervangers van andere coureurs door hun teams zijn aangewezen.

Het was niet het resultaat waarop ze bij Ferrari hadden gehoopt in de eerste race na Hongarije, waar Felipe Massa een zware crash ternauwernood overleefde. In een scharlakenrode racewagen behoor je niet in de achterhoede te eindigen. Dat past niet bij de altijd-willen-winnen-filosofie van oprichter Enzo Ferrari.

Maar Badoer sprak van een ingecalculeerd resultaat. Waartoe dachten ze anders dat de vervanger van Massa in staat was, tien jaar na zijn laatste Grand Prix? Ook al is hij een veteraan, bij zijn onverwachte invalbeurt is alles nieuw.

Sinds 1999 is veel veranderd, stelde hij vast. In de startopstelling herkende hij zondag alleen Barrichello en zijn landgenoot Trulli als degenen tegen wie hij het in zijn laatste seizoen bij Minardi had opgenomen. Karaktervolle circuits uit die tijd zijn te oud bevonden en worden stuk voor stuk vervangen door hypermoderne racebanen, zoals het één jaar oude stratencircuit in de haven van Valencia.

Niemand mocht wonderen van hem te verwachten, temperde hij het optimisme van de Italiaanse fans keer op keer. Badoer zei ‘geen robot of Superman’ te zijn die met een knip in zijn vingers het de snelste rijders lastig zou kunnen maken. ‘Ik ben een mens die tijd nodig heeft om sneller te worden’, vroeg hij om krediet.

Maar krediet verdampt snel in de Formule 1. Wie niet presteert, wankelt en wie het een tweede keer verprutst, kan naar ander werk uitkijken. Genadeloos werden het Franse talent Bourdais en Nelsinho Piquet, de zoon van Nelson, door Toro Rosso en Renault buiten de deur gezet toen hun prestaties dit seizoen even achterbleven.

Badoer kent het spel en de politiek die erbij hoort. Nog voordat hij een meter had kunnen afleggen in Spanje, kreeg hij te horen dat hij alleen als vervanger van Massa is aangewezen omdat hij goed bevriend is met Michael Schumacher, die zijn rentree belemmerd zag door een nekblessure.

De Duitser sprak van een ‘uitstekende keus’ voor Ferrari. ‘Hij heeft zich al die tijd fit gehouden en is in vorm voor een terugkeer.’

Met 150 duizend testkilometers achter zijn naam hoeft niemand Badoer iets te leren over G-krachten, afstellingen en de ideale lijn. Maar uitgerekend dit jaar kreeg hij te horen dat zijn rol gemarginaliseerd wordt. Teams mogen nog maar de helft van het aantal uren aan testen besteden.

Mede daarom viel de werkelijkheid tegen in de voorbereiding op zijn eerste race. Al in de vrije training wekte Badoer hoongelach op door vier keer te hard door te pitsstraat te rijden. Het kostte hem 5400 euro boete en een waarschuwing van zijn eigen team. Het was voer voor de toch al cynische critici.

‘Een genante vertoning’, oordeelde David Coulthard. ‘Ik zou het beter hebben gedaan’, zei oud-wereldkampioen Niki Lauda (60). Alex Zanardi hield zich meer op de vlakte, maar zei het verstandiger te vinden als Ferrari een jongere vervanger voor Massa zou hebben aangesteld. ‘De zon is voor hem al een tijd ondergegaan’, aldus Badoers landgenoot.

Hoe hard Badoer ook zijn best deed, in Valencia ging die ook niet meer op. Hij werkte de 57 ronden zo snel af als hij kon en schoof na een goede start even op van plaats twintig naar veertien. Maar nooit kwam hij in de buurt van de toptien en een bijbehorende score. Hij had het geluk dat Ferrari dankzij de derde plaats van Kimi Räikkönen kans blijft houden op de constructeurstitel, nu de Brit Jenson Button op de wereldtitel afstevent.

In plaats daarvan spinde hij twee keer en moest hij steeds meer snellere coureurs voorrang verlenen. Het leverde hem zelfs een tijdstraf op, toen hij bij het uitwijken voor Grosjean na een pitsstop de lijn overschreed.

Meer over