Nieuw-Zeeland enthousiast over snelle 'valse' romp

Het ziet eruit als een gesloten laadklep onderaan een vrachtvliegtuig, maar is het favoriete gespreksonderwerp in het zeilgekke Nieuw-Zeeland: de dubbele romp van de jachten waarmee het land volgende maand de America's Cup verdedigt....

Van onze verslaggever Michiel Kruijt

Over deze uitvinding gingen al geruchten, die deze week werden bewaarheid toen de drie overgebleven teams hun jachten moesten tonen zonder de gebruikelijke schermen tegen pottenkijkers. Met de 'hula' (hull appendage) hoopt Team Nieuw-Zeeland net zo'n snelheidsvoordeel te hebben gevonden als de Australiërs met hun vleugelkiel in 1983.

De hula is een plaat van zes bij 2,5 meter tussen de kiel en de achtersteven van de racemachines die op enkele millimeters van de romp is bevestigd. Met deze 'valse' romp is het volgens de ontwerpers binnen de strakke regels van deze bootklasse gelukt meer volume in het achterschip te krijgen, wat een langere waterlijn en meer snelheid tot gevolg zou hebben.

De aanstaande uitdager van de Nieuw-Zeelanders zal vermoedelijk niet gebruik maken van de vinding. Alinghi Swiss Challenge en Oracle BMW Racing (VS) zeggen allebei de 'valse' romp te hebben uitgeprobeerd, maar hebben hun jachten daarmee tot nu toe niet uitgerust. Vannacht is voor de kust van Auckland de finale tussen deze twee teams begonnen. De winnaar van de best of nine-races krijgt de Louis Vuitton Cup en mag in februari duelleren om de America's Cup.

De schipper van Oracle, Chris Dickson, beweert dat zijn team extra snelheid heeft gevonden door aanpassingen van de boot. Dat moet ook wel omdat de bemanning in de halve finale vier keer op rij verloor van Alinghi. Dankzij zeges in de herkansing van de halve finale, ging Oracle toch nog door.

Beide teams tellen Nederlanders onder de bemanning. Roy Heiner schippert het tweede jacht van de Amerikanen, die voortdurend spart met de wedstrijdboot. Tot het Alinghi-team behoren de ontwerpers Rolf Vrolijk en Dirk Kramers, de spinnakertrimmer Peter van Niekerk en Piet van Nieuwenhuyzen, tot voor kort de boegman. Hij is door schipper Coutts vanwege zijn 'visie' naar het midden van de boot gehaald.

Beide teams zijn debutanten. In dit zwaarbevochten toernooi is hun finaleplaats opmerkelijk. Het is evenwel een gevolg van de internationalisering van deze Formule Een van de zeilsport. De teams bestaan al lang niet meer uit de beste ontwerpers en zeilers uit één land, maar uit een smeltkroes van ingekochte specialisten die in vorige edities hun waarde hebben bewezen. Zo betaalde de Zwitserse farmaciegigant Ernesto Bertarelli naar verluidt vijf miljoen dollar om Coutts, die Nieuw-Zeeland twee keer achter elkaar de zege bezorgde, zijn Alinghi-team te laten leiden. Met hem gingen nog vijf landgenoten over.

Veel Nieuw-Zeelanders vonden dat verraad, niet alleen omdat het op papier een wedstrijd tussen landen is, maar ook omdat het zeilfestijn de havenstad Auckland een economische impuls van zo'n 300 miljoen euro oplevert. Als Alinghi wint, wordt de volgende editie in Europa gevaren.

Deze week maakten team Alinghi en de politie bekend dat bemanningsleden brieven hebben gehad waarin hun familie wordt bedreigd. Dat belooft wat als Alinghi de finale wint.

Meer over