Nieuws

Max Verstappen herovert in Turkije leiding in WK-stand op mopperende Hamilton

Max Verstappen heeft in Turkije de leiding op het Formule 1-wereldkampioenschap heroverd. De Nederlander finishte na 58 ronden op het natte circuit nabij Istanbul op dezelfde plek als waar hij begon: tweede. Zijn titelrivaal Lewis Hamilton finishte als vijfde, waardoor Verstappen nu zes punten voorsprong heeft in de WK-stand.

Max Verstappen op het podium na de race. Hij werd tweede, achter Valtteri Bottas. Verstappens titelrivaal Lewis Hamilton finishte als vijfde, waardoor Verstappen nu zes punten voorsprong heeft in de WK-stand.  Beeld REUTERS
Max Verstappen op het podium na de race. Hij werd tweede, achter Valtteri Bottas. Verstappens titelrivaal Lewis Hamilton finishte als vijfde, waardoor Verstappen nu zes punten voorsprong heeft in de WK-stand.Beeld REUTERS

Hamilton zat in Turkije een beetje in dezelfde situatie als waar Verstappen bij de vorige race in Rusland zat, die Verstappen vanwege een motorwissel startte vanaf de laatste plek. Hamilton verving in Turkije bij de start van het weekeinde voor de vierde keer dit seizoen zijn verbrandingsmotor. Dat is één keer meer dan toegestaan, waardoor al voor de race duidelijk was dat Hamilton voor straf tien plekken teruggezet zou worden in de startopstelling.

Hij moest dus vooral de schade zien te beperken, net zoals Verstappen deed in Rusland met zijn tweede plek. Dat leek goed mogelijk, aangezien al vanaf de eerste training duidelijk was dat de Mercedes de snelste auto had. De Mercedessen waren in de kwalificatie ook overduidelijk de snelsten. Verstappen werd best of the rest, met de derde tijd in de kwalificatie, maar begon de race dankzij de straf voor Hamilton vanaf de tweede plek.

Die race werd verreden op nat asfalt, waardoor het gehele veld startte op regenbanden. Normaliter leidt een glibberige baan tot spektakel in de Formule 1, maar in Turkije verliep de wedstrijd lang behoorlijk bloedeloos, met geen enkele uitvaller of crash.

Tot na zo’n 35 van de 58 ronden de eerste coureurs hun pitstoppen gingen maken. Omdat het circuit nog behoorlijk nat was, wisselden de meesten naar nieuwe regenbanden. Zo ook Max Verstappen en Hamiltons teamgenoot Valtteri Bottas, die de wedstrijd van start tot finish domineerde. Hamilton bleef doorrijden op zijn ‘oude’ regenbanden, ook nadat het team hem had gevraagd te stoppen, omdat hij daar volgens hem prima mee kon doorrijden tot het einde. De Brit reed toen op de derde plek.

Het duurde nog zo’n tien ronden voordat Mercedes Hamilton had overtuigd alsnog binnen te komen uit. Na die stop kwam de zevenvoudig kampioen als vijfde weer het circuit op en was hij plots zijn stabiele ritme kwijt. Een podiumplek kon hij daardoor vergeten, wat leidde tot flink wat gemopper over de boordradio. De gelouterde Brit weet als geen ander dat punten vergooien zoals hij deed in Turkije, in de snelste auto van het veld, zomaar fataal kan zijn in een titelstrijd waarin het draait om ieder punt.

Meer over