Nieuws

Leclerc in kwalificatie in Melbourne sneller dan Verstappen, die ‘geen enkele ronde’ comfortabel reed

Ferrari-coureur Charles Leclerc heeft Max Verstappen met een magistrale laatste ronde afgetroefd in de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië. De Nederlander zal in de race wederom een manier moeten zien te vinden om zijn leeftijdsgenoot de baas te zijn, in een auto waarover hij allesbehalve tevreden is.

Lennart Bloemhof
Verstappen leek zijn eerste poleposition van het jaar te pakken, maar Lecrerc troefde hem af dankzij een magistrale laatste ronde. Beeld AFP
Verstappen leek zijn eerste poleposition van het jaar te pakken, maar Lecrerc troefde hem af dankzij een magistrale laatste ronde.Beeld AFP

Verstappen leek zaterdag in het slot van de kwalificatie, waarin de verschillen tussen de Red Bulls en Ferrari’s andermaal minimaal waren, zijn eerste poleposition van het jaar te pakken. Tot Leclerc de met afstand snelste ronde van het weekeinde reed: hij was bijna drie tiende van een seconde sneller dan Verstappen en dook als enige onder de 1.18.00.

De oppermacht van Leclerc nam niet weg dat Verstappen met optimisme naar de race kan toeleven. Samen met zijn teamgenoot Pérez start hij achter de Monegask, terwijl de andere Ferrari – die van Carlos Sainz – door een mislukte laatste ronde slechts vanaf de negende plek start. Daardoor heeft Red Bull tal van strategische opties om zondag die ene Ferrari te verschalken.

‘Geen enkel comfortabel rondje’

Direct na de kwalificatie was Verstappen daar echter nog niet mee bezig. Hij mopperde in een interview over zijn auto, die nog ‘geen enkele ronde’ comfortabel heeft aangevoeld. ‘We gaan het analyseren en ik denk dat het in de race wat stabieler zal zijn, maar dit weekeinde gaat het alle kanten op’, zei hij.

Verstappens onwennigheid is niet vreemd. De Formule 1-teams wisten vooraf niet wat ze konden verwachten in Australië. Liefst twee jaar had de klasse het circuit in Albert Park niet aangedaan. In 2020 werd de race vanwege de start van de coronapandemie op het allerlaatste moment geannuleerd, met de fans al wachtend voor de poorten.

Een jaar later was het niet mogelijk om naar Australië te reizen vanwege de strenge inreisbeperkingen in het land. Nu heeft de Formule 1 dus wel de wereldreis kunnen maken, maar met nagenoeg compleet andere auto’s in vergelijking met twee jaar geleden. Daardoor hadden de teams zo goed als niets aan data uit voorgaande races.

Ook is het circuit aanzienlijk aangepast. Op het asfalt in Melbourne was het traditiegetrouw lastig inhalen, wat leidde tot enigszins voorspelbare en saaie races. Om die reden gebruikten de Australiërs de coronapauze om de baan te hertekenen. Bochten zijn verbreed en er is een chicane verwijderd om meer inhaalplekken te creëren. Zo kreeg het circuit, dat sinds de aanleg in 1996 nagenoeg ongewijzigd was, een nieuw gezicht en een nieuw ritme.

Horden

Vooral voor de teams met auto’s die in de eerste races grillig bleken, zoals Verstappens RB18, was dat wennen. De 24-jarige Nederlander zocht in Melbourne kort voor de kwalificatie nog altijd naar de juiste afstelling, getuige zijn spin in de derde en laatste training.

Verstappen kreeg in Australië wel vroeg de bevestiging dat het met de pure snelheid net als bij de eerste twee races in Bahrein en Saoedi-Arabië goed zit, waardoor hij volop zicht heeft op de overwinning.

De wereldkampioen weet sinds zaterdag dat hij daar alleen wel wat horden voor moeten nemen. Allereerst moet hij zijn wispelturige auto onder bedwang zien te houden. Vervolgens moet hij in die bolide net als twee weken geleden in Saoedi-Arabië een manier zien te vinden om zijn leeftijdsgenoot Leclerc te verslaan.

Meer over