Klein van stuk, groot in racen

Sinds eind vorig jaar staat de 15-jarige Nyck de Vries onder contract bij de autorenstal McLaren. De Fries maakt kans om wereldkampioen te worden in de hoogste kartklasse....

Over vijf jaar rijdt Nyck de Vries in de Formule 1. Dat is het plan. Hij is 15 jaar en misschien wel het grootste racetalent ter wereld. Sinds eind 2009 staat hij onder contract bij McLaren, de Britse autorenstal. Hij kon kiezen: ook Ferrari wilde hem contracteren.

Alles in het leven van Nyck, van zijn zusje Seychelle (14) en van vader Hendrik Jan, staat in het teken van racen. Nyck rijdt sinds dit jaar in de hoogste kartklasse, de SKF. Het grootste deel van het jaar wonen hij en zijn familie in Lonato in Italië, omdat hij kart voor het Italiaanse team Chiesa Corse Zanardi.

De ongeveer vijftien wedstrijden per jaar worden gehouden op circuits over de hele wereld. Zijn tegenstanders zijn gemiddeld 25 jaar oud. Maar met nog één wedstrijd te gaan staat Nyck eerste in de World Series. Eind oktober heeft hij een grote kans om wereldkampioen te worden.

Deze week is Nyck even thuis, in Sneek. Hij eet een banaan en drinkt een glas water. ‘Bij McLaren willen ze dat ik heel gezond eet en genoeg calorieën binnenkrijg. Ik besteed veel tijd aan mijn ontbijt: verse jus d’orange, muesli en twee boterhammen met een hardgekookt ei. Tussendoor eet ik twee keer fruit of een andere gezonde snack. Het grootste probleem was de lunch. Ik at eerst gewoon vier boterhammen, maar ik heb echt een extra warme maaltijd nodig.’

Voor Nyck is het geen probleem om de discipline op te brengen geen cola te drinken en geen snoep of chips te eten. ‘Op zich zou ik best af en toe cola mogen drinken, behalve in een raceweekend. Maar ik weet dat het niet goed voor me is, dus ik doe het niet. Ik drink alleen water, verse jus d’orange en smoothies.’

Als hij ergens naartoe moet, om te trainen of een wedstrijd te rijden, gaan het gezin en vaste monteur Tom Stevens altijd mee. Per wedstrijd zijn ze zo’n tien dagen van huis, en in de weken voor de wedstrijd wordt er vaak heen en weer gevlogen om te trainen op het wedstrijdcircuit. Zijn zusje en hij volgen daarom onderwijs op afstand, bij de Wereldschool. Nyck probeert zo zijn havo-diploma te halen. ‘Ik heb dezelfde boeken als iedereen. Repetities maak ik op de computer, en ik mail vaak met m’n docent.’

Hij heeft geen heimwee naar Friesland. ‘Het was niet zo dat ik van de ene dag op de andere dag m’n vriendjes niet meer zag. Dat was een langer proces. Maar ik denk niet aan wat ik mis, ik denk alleen maar aan het doel dat ik wil bereiken. Het kost me heus wel moeite, maar ik zie het niet als een opoffering. Ik probeer me gewoon helemaal te richten op de Formule 1.’

Klein en licht
Nyck is 1 meter 52 en weegt 37 kilogram. Hij is heel klein en licht, ook voor een 15-jarige. Zijn concurrenten in de SKF zijn dus niet alleen ouder, maar meestal ook minstens een kop groter en tientallen kilo’s zwaarder. ‘In het begin keken ze wel op een bepaalde manier naar me, alsof ik een klein jochie was. Maar ik heb geprobeerd respect af te dwingen door op de baan de beste te zijn.’

De kart met rijder wordt na afloop van de wedstrijd gewogen en moet 155 kilo wegen. Daarom moet er op de kart van Nyck veel lood worden gemonteerd. ‘Ik denk dat mijn lengte nu zeker geen voordeel is, door die 23 kilo dood gewicht op m’n kart. Dood gewicht wil altijd rechtdoor. Later, als ik in grotere auto’s ga rijden, wordt het een pluspunt. In de autosport moet je niet te groot zijn.’

Nyck kart al vanaf zijn 4de, vertelt vader Hendrik Jan de Vries. ‘Ik had toen een aantal autobedrijven. Eerst geef je ’m een skeltertje, dan een ding met een accu, en op een gegeven moment denk je: nu kan er wel een keer een kart komen. Het is begonnen met rondjes op de parkeerplaats op het bedrijfsterrein. Later gingen we naar een indoorbaan in Heerenveen. Die was eigendom van een kennis van mij, dus Nyck mocht vóór de openingstijd komen rijden.’

Twee jaar later ging Nyck voor het eerst naar de buitenbaan. ‘Toen hij 7 was, gingen we drie keer per week: op woensdagmiddag in Amsterdam, en op zaterdag en zondag in Strijen, want daar was een kartschool.’

Dat hij talent had, was Hendrik Jan wel duidelijk. ‘Maar talent moet ook ontwikkeld worden. Toen Wesley Sneijder 5 was, kon je ook niet weten dat hij later in het Nederlands elftal zou spelen. Als iemand iets leuk vindt, aanleg heeft en toegewijd is, kun je een heel eind komen, denk ik. Ik heb Nyck nooit iets opgedrongen. Het is gewoon leuk om met je kinderen te sporten. De één voetbalt, de ander zwemt, wij gingen karten.’

Sinds de scheiding van hun ouders wonen Nyck en z’n zusje bij vader Hendrik Jan. Seychelle ging ook vroeger altijd mee naar trainingen en wedstrijden. ‘Op de baan in Strijen reed Nyck een kwartiertje in een uur, de rest van de tijd waren al die kinderen samen aan het voetballen.’

Seychelle vindt het niet erg dat zij door de carrière van haar broer niet gewoon in Sneek naar school kon blijven gaan. ‘Zij ziet dat niet als abnormaal’, zegt Hendrik Jan. ‘De kinderen met wie zij omgaat, hebben net zo’n leven. In Italië huren we een appartement, vlak bij de baan. Seychelle heeft daar zoveel vriendinnetjes: zusjes van coureurs, dochters van teambazen. Zij is the most popular person in the paddock, zeggen wij altijd.’

Gedisciplineerd
Hoewel er maar één andere, veel oudere jongen is gecontracteerd voor het talentenprogramma van McLaren, blijft Nyck nuchter. Hendrik Jan: ‘Ik hoef bij hem geen moment bang te zijn dat hij het verkeerde pad kiest. Hij is heel serieus en gedisciplineerd. Dat is prettig, want in dit soort sporten is de druk enorm groot. Op dit moment werken er direct vier man voor Nyck. Maar bij McLaren zijn er 1.700 man continu bezig om die twee auto’s op zondagmiddag als eerste over de streep te krijgen. Dat is een bedrijf, ongelooflijk. Het is niet te bevatten.’

Natuurlijk is Nyck een technisch zeer goede racer, maar zijn grootste kracht ligt in z’n mentaliteit, denkt zijn vader. ‘Natuurlijk heeft Nyck een goed wedstrijdinstinct en is hij snel op de baan, maar hij is ook bereid zichzelf continu te verbeteren. Het gaat om de kleinste details. Als je op de eerste training de snelste bent, kun je niet zeggen: poetsdoek erover, klaar. Nee, dan moet je in de computer de tussentijden bestuderen, om te kijken op welke punten het eventueel nóg beter zou kunnen.’

Racen is een teamsport, zegt Hendrik Jan. ‘De fabrikant van de motoren kijkt ook op welke punten Nyck wint en verliest. Het is zaak om man en materiaal zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. In de wereldtop is natuurlijk elke coureur heel goed. De eerste drie coureurs in de SKF liggen nu binnen eentiende van een seconde van elkaar. Is iemand die eenduizendste langzamer is, een mindere coureur? Dat is moeilijk te zeggen.’

De begeleiders bij McLaren, die Nyck op afstand voorzien van trainings- en voedingsschema’s, denken dat 20 de ideale leeftijd is voor een debuut in de Formule 1. ‘Op die leeftijd willen ze bij McLaren dat hij er klaar voor is. Te jong zou niet goed zijn, vanwege de hoge druk en de media-aandacht. Hij heeft ook nog een heel traject te gaan: na het karten komt de Formule 3, dan de Formule 2, en daarna pas de Formule 1.’

Het gebeurt vrijwel nooit dat een coureur op zo’n jonge leeftijd al wordt gecontracteerd door een team in de Formule 1. ‘Wat wij de laatste jaren hebben meegemaakt, is exceptioneel. Toen Nyck bij de junioren alles had gewonnen en overstapte naar de SKF, hadden wij er meteen voor getekend om bij de eerste tien te eindigen. Dat was de doelstelling vóór we een meter gereden hadden. Nu strijdt hij mee voor het wereldkampioenschap, tegen jongens die die titel al drie, vier keer behaald hebben. Dat kun je geen lucky shot meer noemen.’

CV Nyck de Vries
Geboren Op 6 februari in 1995

Geboorteplaats Sneek

Lengte 1.52 m

Gewicht 37 kilo

Woonplaats Sneek en Lonato (Italië)

Hobby’s: skiën, hardlopen en wakeboarden

Klasse: SKF

2002 KNAF Rookie of the Year

2004 NAB Wintercup Mini Junioren

2006 KNAF Winterkampioen ICA Junioren

2007 Tweede bij het Nederlands kampioenschap KF3

2008 WSK World Series Karting Champion KF3

2008 Deutsche Kart Meister KF3

2009 Europees Kampioen CIK-FIA KF3

2009 WSK World Series Karting Champion KF3

2009 Deutsche Kart Meister KF3

Meer over