Keuze voor snelste zwembroek komt VdH duur te staan

De grote vraag was maandag: in welke zwembroek komt Pieter van den Hoogenband uit de kleedkamer. ’s Morgens, voor zijn serie op de 200 meter vrije slag, hield hij het nog op de kniebroek van Nike, zijn vaste kledingverschaffer....

Van onze verslaggever John Volkers

Pieter van den Hoogenband, door zijn sponsors altijd op handen gedragen, pleegde met zijn terugkeer naar zijn oude vertrouwde merk contractbreuk. Nike, sinds 1 januari 2003 de contractuele partner van de wereldrecordhouder op de 100 meter vrije slag, zal hem een boete van enkele tonnen laten betalen. Amerikanen zijn niet kinderachtig in de afwikkeling van een zakelijk geschil.

'Dit is delicaat'
Manager Patrick Wouters zei op de tribune dat hij beter niets kon verklaren over de keuze van zijn pupil. ‘Dit is delicaat’, was zijn enige commentaar. ‘Hier kan ik niets over zeggen’, verklaarde vader Cees-Rein van den Hoogenband, de man die altijd betrokken wordt bij grote beslissingen van zijn zoon.

Zijn zoon, zwemmiljonair, was bereid een deel van zijn verworven kapitaal af te staan om een snellere zwembroek aan te kunnen trekken. Want dat is de achtergrond van de opmerkelijke stap van Pieter van den Hoogenband. Hij wil ten opzichte van zijn belangrijkste concurrenten geen materiaalachterstand hebben.

Volgens voormalig olympisch kampioen Ada Kok, bij de WK in Australië pr-medewerkster van de zwemkledingfabrikant, is het onlangs gepresenteerde nieuwe pak van Speedo, de Fast Skin Pro, per 100 meter 0,15 seconden sneller dan Van den Hoogenbands Nike-broek. Dat is gebleken bij tests in het trainingskamp te Geelong, waar hij beide broeken uitvoerig testte.

Mes door boter
Drietiende van een seconde kan dinsdag het verschil maken tussen goud, zilver of brons. De concurrenten van VdH op de 200 meter, de Amerikaan Phelps en de Koreaan Park, dragen allebei ook een Fast Skin-pak. Het zit als gegoten en het snijdt als een mes door boter, zo luidden de complimenten van coach Jacco Verhaeren aan het adres van Speedo.

Het besluit van Van den Hoogenband – licht beschaamd had hij alle logo’s van de gebruikte Fast Skin-broek laten tornen – moet zijn ingegeven door twijfels. Hij voelt zich minder zeker over zijn heerschappij op de 200 meter dan hier en daar werd aangenomen. Er zijn ook herinneringen aan vroeger en nostalgische gevoelens in het spel.

Hightech
In 2000, het jaar van zijn twee olympische titels in Sydney, was de Nederlander onoverwinnelijk in de eerste generatie hightech zwembroeken van Speedo, het zogenaamde haaienpak. Eind 2002 stapte de Nederlander voor veel geld over naar Nike, dat hem destijds de snelste broek ter wereld beloofde.

De Amerikaanse gigant uit de sportwereld fabriceerde de snelle tijdritpakken van Tourwinnaar Lance Armstrong en de winnende schaatspakken van Jochem Uytdehaage en Derek Parra. Als Van den Hoogenband opnieuw olympisch kampioen zou worden, in een wereldrecordtijd, dan was hem een bonusbedrag met zes nullen beloofd. De Nederlander prolongeerde in Athene zijn olympische titel op de 100 vrij, maar kon niet aan zijn supertijd uit 2000 (47,84) komen.

In die periode rezen er al twijfels over de beschikbare broeken. In Athene was de kampioen zo ontevreden over de lay-out dat hij daar al overwoog zijn oude broek weer aan te trekken.

‘Voor even’
Maandag hulde Van den Hoogenband zich in het materiaal dat ook zijn belangrijkste concurrenten dragen. Volgens Ada Kok heeft haar fabriek met de nieuwe Fast Skin Pro ‘voor even’ de snelste broek van het hele spul gemaakt. Voor Van den Hoogenband is het kiezen tussen het grote geld en de goede leverancier.

Een nieuw contract zit er voor hem niet in. Kok: ‘We hebben ons geld al aan nieuwe, jonge zwemmers uitgegeven. Maar Pieter mag ons materiaal dragen. We leveren de Nederlandse zwemploeg meer dan voldoende materiaal.’

Pieter van den Hoogenband tijdens de halve finale (AFP) Beeld
Pieter van den Hoogenband tijdens de halve finale (AFP)
Meer over