Hockeymanager

Kees Timman is manager van de Heren-I bij hockeyclub Hurley in het Amsterdamse Bos...

Zie hem zeulen met het tv-toestel waarop de nieuwe sponsor zometeen zichzelf en zijn kleuren zal presenteren. Snoer voor de microfoon, test: het staat zo klungelig als de toespraken straks haperen.

Vorige week hadden ze een stage-weekeinde in Keulen, cursus teambuilding onder andere. Komende zondag wijden ze het derde kunstgrasveld in, met een thé dansant na in het clubhuis. Het seizoen is dan werkelijk begonnen. Dan ook moeten ze spelen in de nieuwe kleuren van UPC (United Pan-Europe Communication, blauw-paars-groen). De nu misplaatste kleding van kabelboer A2000, overgenomen door kabelmultinational UPC, gaat naar hockeyers in de Oekraïne.

Manager van een team in de amateursport, is dat alleen maar een meer eigentijdse naam voor begeleider?

Nou, ja, nee. Het ziet er in elk geval heel anders uit: draaiboeken, blauwdrukken, budgetten, schema's, staatjes, insteekmapjes, ringbanden. En het klinkt ook heel anders: professionalisering, strakke organisatie, afstemming, coördinatie, en goed communiceren door alle geledingen van de vereniging heen.

Kees Timman, 54, inspecteur der belastingen te Haarlem, is eigenlijk van Ajax, zit in de ledenraad. Vader Timman was penningmeester naast voorzitter Jaap van Praag. Zoons Kees en Michael (van Praag) volgden Ajax op al die glorieuze wedstrijden.

Kees Timman heeft een zoon met hockeytalent, hij speelt Heren-I en is een van de vier jeugdinternationals van Hurley. 'Pa, wil jij het niet doen?' vroeg die toen Heren-I een manager zocht.

Pa wilde het wel doen, zei hij, 'maar ik wil mijn Ajax niet kwijt', en de kunst is Hurley zo af te stemmen op zijn grote liefde dat hij de belangrijkste wedstrijden van Ajax niet hoeft te missen. Anderzijds heeft Hurley veel plezier en profijt van Timmans Ajax-netwerk.

'Beste Hurleyanen', begroet voorzitter Hans van Muijden de dames en heren in het gezellige, donkerbruine clubhuis. De trainingen zijn onderbroken voor de nieuwe sponsor. Die toont een promo-video van de Amerikaanse onderneming, waarin 173 keer de naam UPC valt. 'Als jullie in het UPC-shirt bij Oranje-Zwart spelen, weet dan dat je een bedrijf representeert met 8,8 miljoen klanten in 13 Europese landen.'

'UPC: jong, innovatief en vooruitstrevend', declameert de pr-manager van UPC. 'En dat is ook Hurley', zegt zijn voorzitter.

Hurley: 1600 leden, helft vrouw helft man (wat hockey aantrekkelijk maakt voor de in elkaar geïnteresseerde seksen), tiptop-kleding.

Manager Kees Timman showt de nieuwe kledinglijn: sweatshirt, trainingspak, wedstrijdpak, regenkleding, polo'tje, after match-shirt. En damestas.

Meer over