Heiners boot ligt nog op kop, maar de voorsprong slinkt

De zevende etappe in de Whitbread rond-de-wereld-race lijkt een succes te worden voor het Nederlandse jacht BrunelSunergy. Gistermiddag hadden schipper Roy Heiner en zijn mannen een voorsprong van dertig zeemijl (55 kilometer) op het veld van in totaal negen boten....

ROELF RIDDERIKHOFF

Van onze verslaggever

Roelf Ridderikhoff

AMSTERDAM

Maar het wordt een spannende finish. In de namiddag was de voorsprong van de BrunelSunergy al iets geslonken, tot 25 mijl. En bij de laatste tussenstand, gisteravond, had Heiner opnieuw terrein moeten prijsgeven: veertien mijl bedraagt de achterstand van Swedish Match, zestien die van EF Language. Vanavond wordt de vloot in Baltimore verwacht.

De negen zeilboten vertrokken zondag met een zuidoostelijke bries uit Fort Lauderdale in Florida voor de 870 mijl lange etappe langs de Amerikaanse oostkust. Heiner, navigator Stuart Quarrie uit Engeland en meteoroloog Frits Koek, die speciaal voor deze korte etappe was aangemonsterd, besloten net als in de vijfde etappe een andere koers te kiezen dan de rest.

In die vijfde etappe voer Heiner na het ronden van Kaap Hoorn oostelijk van de Falklands, terwijl de overige boten in de windstilte tussen het Zuid-Amerikaanse continent en de Falklands moesten toezien hoe de Nederlanders zo eervol tweede werden.

Ook ditmaal lijkt een eigenzinnige beslissing de 'BrunSun' succes op te leveren. De andere deelnemers besloten gebruik te maken van de Golfstroom die met drie tot vier knopen noordelijk stroomt. De Nederlanders misten dat voordeel maar hadden wel uitgedokterd dat tachtig mijl naar het oosten meer wind was te verwachten waardoor ze het nadeel van het gemis van de Golfstroom ruim compenseerden.

Bovendien had het team voorzien dat de wind naar het noordoosten zou draaien. De rest zou daardoor de wind recht op de kop krijgen in een knobbelige zee, terwijl de Nederlanders nog altijd in rechte lijn op Kaap Hatteras aan konden koersen.

Die kaap markeert de route naar de ingang van de Chesapeake baai, die met een lengte van 128 mijl tot Baltimore een lastige hindernis vormt, met talrijke obstakels. Bovendien is het er moeilijk navigeren in het donker.

Met het oog daarop hebben enkele schippers, onder wie Dennis Conner (Toshiba) die op de laatste plaats ligt, een ervaren loods aan boord genomen. Wat tot hevige kritiek van andere schippers leidde. Als alles echter naar verwachting gaat, hebben de 'wonderboys from Holland' het geluk dat ze de baai overdag bevaren en kunnen ze hun eerste plaats in deze sprint-etappe veilig stellen.

Meer over