Heiner beter op koers dankzij omweg bij de Falklands

Afhankelijk van de wind arriveert het Nederlandse zeiljacht BrunelSunergy vandaag in Sao Sebastiao in Brazilië en legt daarmee hoogstwaarschijnlijk beslag op de tweede plaats in de vijfde etappe van de Whitbreadrace rond de wereld....

ROELF RIDDERIKHOFF

Van onze verslaggever

Roelf Ridderikhoff

AMSTERDAM

Schipper Roy Heiner en zijn bemanning worden op de hielen gezeten door de Amerikaanse boot Chessie Racing, maar hun voorsprong van tien mijl die ze gisteren nog hadden, moet in principe genoeg zijn. De Nederlanders hebben met hun tweede plaats een onverwachte coup gepleegd. In de eerste vier etappes eindigden ze twee keer als laatste en twee keer als voorlaatste.

De vijfde etappe van Nieuw-Zeeland, vertrek 1 februari, rond Kaap Hoorn naar Brazilië wordt algemeen als de zwaarste van de negen aangemerkt. Het hart van de race. De reacties op de prestatie van Heiner en zijn mannen zijn dan ook lovend.

Zeezeiler Henk de Velde, die drie keer solo rond de wereld voer in een reuzencatamaran heeft een goede verklaring voor het succes. 'Door buiten de Falklands om te gaan, waar de anderen binnendoor gingen, hebben ze waarschijnlijk een heel goede tactische zet gedaan. Daarbij hebben ze ook een beetje geluk gehad, dat zij wel en de rest geen wind had. Heiner heeft het zelf eens gezegd: weersystemen heb je niet in de hand.

'Ik ben zelf drie in m'n eentje rond geweest. Twee keer ben ik ook tussen het vasteland van Zuid-Amerika en de Falkland-eilanden doorgevaren en beide keren kwam ik in windstiltes terecht. Die ene keer dat ik buitenom ben gegaan had ik wel wind. Trouwens, die klipperschepen en windjammers die vroeger om de Kaap gingen, voeren ook altijd buitenom.

'Ze hebben nu een mooi resultaat neergezet, maar dat wil nog niet zeggen dat ze er al zijn. In de volgende etappe zullen ze het moeten bewijzen.'

Drievoudig Whitbreadzeiler Dirk Nauta's eerste reactie luidt: 'Fantastisch. Vooral voor die jongens. Hun inzet moet gigantisch geweest zijn. Die mag dan eindelijk wel eens beloond worden. Want ze zijn toch in het nadeel. Geld te kort, bootsnelheid te kort.

'Het is een goede tactische zet geweest. Ik had dat al eerder willen zien. Als je achter ligt moet je iets doen en niet achter de vloot aan blijven varen. Men heeft aanvankelijk te weinig zelfvertrouwen gehad en te weinig ervaring. Zelf ben ik het van de vier keer dat ik rond Kaap Hoorn ben gegaan ook wel eens de Falklands oostelijk gepasseerd, ook al betekent dat een omweg van zo'n honderd mijl. De anderen zijn gewoontegetrouw binnendoor gegaan. Door te kiezen voor de omweg heeft Roy Heiner het geluk afgedwongen.'

De geestelijk vader van het BrunelSunergy-project, Benno Wiersma, is uiteraard verheugd. 'Het lag niet in de lijn der verwachtingen dat het zo goed zou gaan. Maar wat me vooral tevreden stemt, is dat de boot en de jongens, nadat de trucendoos was opengegaan, ook in het keiharde gevecht met Chessie Racing bewezen hebben overeind te kunnen blijven.

'Er is natuurlijk altijd een element van geluk, maar wat is wijsheid. Veel is ook afhankelijk van het bootontwerp. Onze boot is ontworpen om hoog aan de wind zeilend de winst te pakken. Voor andere boten geldt dat zij hun winst moeten hebben van ruimere koersen. Ik hoop dat er nu het vertrouwen is om wanneer de situatie daarom vraagt een alternatieve koers te varen.'

Meer over