Geen zin om tegen wind te vechten

Vraag hem naar de weersvoorspelling en Piet Hoekstra kan precies vertellen uit welke hoek de wind de komende dagen waait....

Van onze verslaggeefster Marije Randewijk

Het moet ook voor Hoekstra een rare gewaarwording zijn. De stoere Fries, al sinds jaar en dag in het peloton te vinden, was in het verleden niet de man van de excuses. Aan wielrenner was niets moeilijks. Trappen moesten ze, die coureurs, en verder geen gezeur. Aan het weer zou hij vroeger nooit een woord vuil hebben gemaakt.

Hoekstra lijkt op zijn oude dag zowaar mild geworden. Nee, hij wil zijn jongens nog geen druk opleggen, ze krijgen van hem de tijd. Ze mogen wennen, ergens in april zal hij de balans opmaken. Misschien dat hij dan nog eens ouderwets uit zijn slof zal schieten.

Wat niet wegneemt dat Hoekstra nog altijd met zijn vertrouwde cynisme de vinger op de zere plek weet te leggen. `In het begin ging het wel goed. Maar het gaat bij een wedstrijd om het einde. Zodra er meer dan 120 kilometer moet worden gefietst, komen we in de problemen. Maar het hoort er wel bij als je prof bent, je moet wel uitrijden om hardheid op te doen.'

Woensdag zaten zes van de zeven gestarte renners van de tweede profploeg van Nederland fris gedoucht op een tuinstoel voor de camper uit te hijgen toen de Belg Nico Eeckhout zijn medevluchters, onder wie Aart Vierhouten en Rabobankrenner Matthew Hayman, in de sprint versloeg.

Stefan Schumacher was de enige die de semi-klassieker uitreed, als 48ste en op z'n tandvlees. `Klote wedstrijd', foeterde hij.

Oudgediende Rudi Kemna beantwoordde de scheldkannonade met een glimlach. Hij kon zijn ploegmaaat geen ongelijk geven. Kemna had ook weinig plezier aan zijn dag beleefd. Als 37-jarige heeft hij het niet meer zo op die Vlaamse hellinkjes. Maar als mentor mag hij niet ontbreken in een ploeg vol renners die nog niet eens weten of het peloton wel iets voor hen is.

Het opleiden van Nederlands en Japans talent staat centraal in de Shimano-formatie, die voortkomt uit het ter ziele gegane BankGiroLoterij-team. Die ploeg kenmerkte zich vooral door vrijbuiters en avonturiers. Zo ver zijn renners als Marco Bos, Eelke van der Wal en Alain van Katwijk, nog lang niet.

`We zijn aan het bouwen, dat hebben we in het verleden ook gedaan. Daar is geduld voor nodig', zegt Kemna.

De aandacht ging de eerste maanden vooral uit naar de Japanse kern in de selectie. Aan de hand van manager Arend Scheppink, Hoekstra en mentor Kemna worden negen renners uit het Japanse fabrieksteam van Shimano wegwijs gemaakt in het Europese profpeloton. Ze moeten op de Spelen van Peking afstuderen.

De eerste kennismaking viel niet mee. Masamichi Yamamoto was woensdag de eerste die al na zo'n vijftig kilometer het peloton moest laten gaan. Maar dat hij erin was geslaagd na een lekke band terug te keren in het peloton, was volgens Kemna al boven verwachting.

Want tijdens de eerste wedstrijden weigerden de Japanners steevast te stayeren, dat hoorde niet, dat was vals spelen en bovendien reglementair verboden.

Kemna moest de Aziaten uitleggen dat in het Europese wielrennen alles mag zolang de jury het maar niet ziet. En dat ze anders de boete maar voor lief moesten nemen. Dat was altijd beter dan te laat binnenkomen, zeker in een etappekoers. `Alleen door te doen wat niet mag, word je een goede wielrenner', zegt ook Hoekstra.

De cultuurverschillen bleken groter dan verwacht. `Het grootste onderscheid zit in het fanatisme', zegt Kemna. `Dat is bij ons veel groter, terwijl je anders zou verwachten. Ze zijn gelaten, kijken overal tegenop en zeggen bij alles: maar dat is te moeilijk voor ons.'

Dagelijks neemt de veteraan ze op sleeptouw tijdens de trainingen. Tomoya Kano, Yukihiro Doi en Yamamoto hebben een zomerhuisje bij hem in de buurt betrokken. Hun fysieke gesteldheid is te broos is om stand te houden in het peloton, vindt Hoekstra.

En de wind natuurlijk. Die blaast de lichte mannen omver. En ze weigeren ertegen te vechten. Voor de E3-prijs Harelbeke heeft Hoekstra drie Japanners geselecteerd. Maar onder voorbehoud. `Ik wacht eerst het weerbericht af.'

Meer over