Weblog

'De Lada's in Sotsji kunnen aan de kant, daar zijn de Red Bulls'

Sotsji zal zich na de Olympische Winterspelen gaan richten op autoraces. Over acht maanden komt het Formule 1-circus naar de stad. De nieuwe racebaan is de droom van de Russen, die ooit droomden van een race op het Rode Plein, zo schrijft sportredacteur John Volkers.

Russen op het Medals Plaza. Beeld afp
Russen op het Medals Plaza.Beeld afp

De straathonden van Adler, voor zover niet afgeschoten of opgesloten, blaffen deze zonnige ochtend naar passerende auto's. Er zijn nog Wolga's en Lada's bij uit oude Sovjettijden, hoestbuien op wielen zoals ze destijds in de volksmond heetten. Over acht maanden zullen de honden kreunend wegkruipen achter de huizen of geparkeerde Lada's. Dan zijn de Formule 1-auto's in de stad. En iedereen die ooit een keer bij zo'n Grand Prix is geweest weet: niets maakt zoveel oorverdovend geluid als een racewagen van Red Bull, McLaren of Ferrari. Het gaat om 145 decibel bij 700 PK, vol gas. Dat betekent serieuze gehoorschade als je geen oordoppen draagt.

Sotsji zal zich na de Olympische Winterspelen gaan richten op het belangrijkste WK in de autosport. Bernie Ecclestone, de bejaarde baas van de Formule 1, heeft een contract voor zeven jaar afgesloten met de ambitieuze Russen. De eerste race wordt gehouden op 12 oktober, de zestiende van de negentien uit de wereldtitelstrijd van dit jaar.

Extreem brede asfaltwegen
Het Autodrome van Sotsji is nog niet klaar. De baan is 5.853 meter lang, maar er moeten nog stoepranden worden vervangen door curbstones, de afgeplatte omlijsting van een racebaan. Lantaarnpalen zullen verwijderd moeten worden. Hekken dienen geplaatst. Wie het ijsstadion Adler Arena verlaat, steekt de racebaan over. Dat idee krijg je niet direct. Het is gewoon olympisch terrein met inderdaad wel extreem brede asfaltwegen.

Bernie Ecclestone. Beeld getty
Bernie Ecclestone.Beeld getty

Achter de Adler krijg je wel het idee van een circuit. Daar worden paddock, pit en tribunes gebouwd naar Duits model. Vanuit bocht 1 bereiken de auto's na een recht eind van 650 meter straks snelheden van 320 kilometer per uur. In de daarop volgende Omegabocht, een krul om de Medals Plaza heen, gaat er 305 km/u gereden worden. Het zal een partij G-krachten losmaken die de coureurs stevig zullen pijnigen.

Hoestbuitjes
De racebaan is de droom van de Russen die voorheen met het idee speelden van een race op het Rode Plein. Ik denk vanuit mijn jeugd slechts aan de avonturen van Michel Vaillant die het in de racerij moest opnemen tegen een bijzonder Russisch team, in zwarte bolides met een rode ster.

Bij de race in Sotsji in oktober zal de Russische inbreng verzorgd worden door Daniil Kvijat, een pas negentienjarige coureur uit Oefa. Dat is voor autoracebegrippen wel erg jong. Kvijat rijdt voor Toro Rosso. Hij is na Vitali Petrov de tweede Rus die het gaat proberen in de F1. Petrov begon zijn carrière, aldus Wikipedia, in de Lada Cup. Zo'n race zouden we dan wel eens willen meemaken, als we in de straten van Adler die oude hoestbuitjes bekijken.

John Volkers is sportredacteur van de Volkskrant. De Winterspelen van Sotsji zijn zijn twaalfde Olympische Spelen.

Meer over