ColumnPaul Onkenhout

Dat ene woord en negentien A4’tjes met doodsbedreigingen

null Beeld .
Beeld .

Hoop, heet de soundtrack van Dat ene woord, een negendelige documentairereeks over Feyenoord die vanaf 1 september op themakanaal Disney+ te zien is. Prima nummer. Het is van een betrokken supporter, de Rotterdamse rapper Winne. Hij werkte samen met collega Raw Roets.

We kennen allemaal die slechte dagen

Af en toe een traan daar zijn we mensen voor

‘Hoop’ is een goed woord om een serie over Feyenoord samen te vatten. Bij hoop kan er immers nog van alles mis gaan en sijpelt machteloosheid door. Ajax zou een documentaire over de club nooit hoop noemen, maar ‘glorie’ of iets dergelijks. Feyenoord drijft op hoop, dat heeft Winne goed gezien.

In Hoop worden de clichés die aan Feyenoord hangen lekker aangedikt. Het gaat over hoop en verlangen, vallen en opstaan, lijden en lachen. De clip is versneden met beelden van afwisselend treurende, boze en juichende voetballers van Feyenoord. De beelden ondersteunen de tekst, de tekst ondersteunt de beelden, het ziet er goed uit.

Net zoals in de trailer van de reeks ontbreekt één prominente speler totaal, Steven Berghuis. Dat was voor de makers nog een hele klus, want Berghuis was de gezichtsbepalende speler van Feyenoord, de aanvoerder die de doelpunten of zelf maakte of voorbereidde. Ik denk dat hij is genegeerd omdat hij in de zomer overstapte naar een rijkere en succesvollere club, Ajax.

Op dezelfde dag dat deze week de clip van Hoop werd gepresenteerd, verscheen in De Telegraaf een exposé van de doodsbedreigingen die Berghuis na zijn transfer kreeg van Feyenoordsupporters. Hij had aangifte gedaan. Als bewijs werden negentien A4’tjes met bedreigingen aan de politie overhandigd.

Uit het Telegraaf-stuk steeg een walm op van onversneden haat, agressie en antisemitisme. In de geciteerde teksten stond vaak ‘kk’, bijvoorbeeld in ‘Ik pleeg een aanslag op je kk gezin, ik meen het’ en in ‘Vieze vuile hoere kk rat, je kinderen en jij gaan de lul zijn’. Kk staat online en in supporterskringen voor ’kanker’, schreef De Telegraaf ter verklaring.

De beerput stroomde ruimschoots over. Aan de aangifte waren ook twee foto’s toegevoegd. De eerste was van het spandoek met de namen van de Ajaxsupporters Polletje en Peter R. de Vries, beiden doodgeschoten. Achter hun naam stond een vinkje. Berghuis was ook vermeld, maar zonder vinkje.

De tweede foto was van een muurtekening in de Rotterdamse wijk Crooswijk waarop Berghuis met een grote neus, keppeltje en davidster stond afgebeeld, naast de tekst ‘Joden lopen altijd weg’. Hij droeg wat op de NOS-site ‘concentratiekampkleding’ werd genoemd.

Of dit moet worden gerekend tot het ‘ruwe randje’ van Feyenoord is de vraag. De discussie werd (opnieuw) aangezwengeld door Radio Rijnmond. Vorig jaar lekte een intern rapport uit waaruit bleek dat algemeen directeur Mark Koevermans een einde wil maken aan het wangedrag van sommige supporters. Het ruwe randje van de club, noemde hij het, waarna Koevermans ervan werd beschuldigd dat hij alleen nog maar ‘theaterpubliek’ duldde in de Kuip en er een discussie ontstond over wat dat eigenlijk precies is, het ruwe randje van Feyenoord.

Als daarmee wordt gedoeld op de vernielingen in buitenlandse steden waar Feyenoord een wedstrijd speelt, de intimidatie van mensen die betrokken zijn bij het nieuwe stadioncomplex Feyenoord City, het thuis bezoeken van voetballers omdat ze teleurstellend presteren of het afbeelden van Steven Berghuis in concentratiekampkleding, ben ik geneigd Koevermans gelijk te geven - ook omdat dat kleine aantal supporters en activisten de club onevenredig veel publicitaire schade toebrengt.

Hoop is de fundering van verandering, zei rapper Winne in een toelichting op de soundtrack van Dat ene woord. Dat klinkt mooi, maar de kans dat de harde supporterskern van Feyenoord het gedrag zal matigen, is klein. Hoop is vaak tevergeefs, zoals Feyenoorders weten.

Meer over