Crisis bij kleine Formule 1-teams

Terwijl teams als Mercedes en Ferrari floreren, staan Caterham en Marussia onder curatele. Ook Sauber zit in geldnood. 'Het is geen eerlijke competitie meer', zegt oud-FIA-voorzitter Mosley.

Coureurs van Caterham (links) en Marussia tijdens een race, eerder dit jaar. Beeld Henk Brands
Coureurs van Caterham (links) en Marussia tijdens een race, eerder dit jaar.Beeld Henk Brands

De Formule 1 moet er rekening mee houden dat nog meer teams zullen bezwijken onder de kostenverslindende wedloop die de sport in het leven heeft geroepen. Met dat sombere vooruitzicht maakte oud-voorzitter Max Mosley van de internationale autosportfederatie FIA dinsdag duidelijk wat door het bijna-einde van raceteams Caterham en Marussia toch al kraakhelder was: de problemen in de sport zijn serieus.

In Austin wordt zondag bij de Grote Prijs van de Verenigde Staten slechts met achttien coureurs geracet, een aantal dat in negen jaar tijd (Monaco, 2005) niet meer zo laag was. Ook in Brazilië zal de startopstelling volgende week uitgedund zijn, nu na Caterham ook Marussia onder curatele is komen te staan. Ze hopen nog wel aan de slotrace in Abu Dhabi mee te doen, hoe uitzichtloos hun situatie ook lijkt.

undefined

Crisis

De Formule 1 vraagt zich af of zij in crisis is, nu twee teams uit de achterhoede in korte tijd een curator in hun midden weten. Bijna elk jaar houdt er wel een renstal op te bestaan, toch lijken de problemen van Caterham en Marussia niet op zich te staan. Ze zijn, vindt ook de concurrentie, ineengestort door de steeds groter wordende kloof tussen de topteams en de onderste laag, die er amper toedoet.

Bij de BBC noemde Mosley de Formule 1 'geen eerlijke competitie meer'. De Brit hekelt de grote verschillen tussen teams met budgetten van 150 miljoen euro als McLaren en Ferrari en teams als Caterham en Marussia, waar 60 miljoen per jaar de limiet is. Veel kleinere renstallen hebben schulden. Die van Lotus, thans achtste in de stand, bedroegen vorig jaar 80 miljoen euro, hoewel het team door flink snijden weer in balans zegt te zijn.

De verschillen op sportief vlak zijn navenant. Caterham behaalde nog geen WK-punt sinds het in 2010 zijn intrede maakte onder de noemer Lotus. Sauber-testcoureur Giedo van der Garde kwam vorig jaar uit voor Caterham. Dat is ook nog eens onderdeel van een juridisch steekspel tussen de oude eigenaar, de Maleisiër Tony Fernandes, en het Engavest-consortium waaraan hij het team in juli zegt te hebben overgedaan. Veertig medewerkers van het in Engeland gevestigde moederbedrijf vechten sindsdien hun ontslag aan.

De negende plaats van Jules Bianchi in Monaco dit jaar leverde de eerste twee punten in de historie op voor Marussia, dat als Virgin eveneens vier jaar geleden in de Formule 1 stapte. Bianchi ligt sinds begin deze maand in kritieke toestand in het ziekenhuis door een zware crash tijdens de race in Japan.

undefined

Oud-FIA-voorzitter Max Mosley Beeld AFP
Oud-FIA-voorzitter Max MosleyBeeld AFP

550 miljoen euro

De grote teams spreken een crisis in de Formule 1 tegen. Hun voortbestaan is ook niet in gevaar, want Ferrari en Mercedes hebben een luxueus automerk achter zich staan en Red Bull wordt als energiedrankje overal ter wereld verkocht. Mercedes stelde twee weken geleden in Sotsji al de constructeurstitel veilig en zal, met Lewis Hamilton of Nico Rosberg, over drie races ook de beste rijder van 2014 op het schild kunnen hijsen.

Zij profiteren ook het meest van de royale omzetten die de Formule 1 op commercieel vlak genereert. Van de 550 miljoen euro die Bernie Ecclestone vorig jaar aan de teams uitkeerde, kwam bijna 80 miljoen terecht bij Red Bull. Dat was in alle opzichten ongenaakbaar in 2013.

De grote teams zijn in zekere zin ook schuldig aan de teloorgang van Caterham en Marussia, en mogelijk die van andere teams - ook Sauber verkeert in acute financiële nood. Zij zouden kunnen instemmen met een uitgavenplafond, dat een gelijker speelveld mogelijk maakt en daarmee ook een spannendere competitie dan de afgelopen jaren het geval is.

De hegemonie van Sebastian Vettel heeft de afgelopen jaren veel kijkers achter hun televisietoestel weggejaagd, als zij al over een decoder beschikten waardoor ze kónden kijken.

undefined

'Financiële ramp'

Voorlopig staan de grote teams even halsstarrig tegenover het voorstel als Mosley in zijn tijd als FIA-baas (1993-2009) al kon ervaren. Zijn opvolger Jean Todt moest in april alsnog een streep zetten door de geplande budgetbeperking in 2015, na het resolute nee van Red Bull, Ferrari, Mercedes, Williams, McLaren en Lotus.

Zij hadden een front gevormd met de afgevaardigden van het Formule 1-management, tot woede van kleinere raceteams als Force India, Sauber, Caterham en Marussia. In een brief aan Todt, voorheen succesvol als teambaas van Ferrari, waarschuwden ze voor de 'financiële ramp' die de sport te wachten zou staan. Ze bleken over voorspellende gaven te beschikken.

undefined

Meer over