Ajax denkt aan zichzelf, dus in het groot

Hoe kan Ajax internationaal concurreren met AC Milan als AC Milan jaarlijks honderd miljoen gulden ontvangt aan nationale tv-gelden en Ajax 2,6?...

Kales sprak in Eindhoven tijdens het symposium 'Scoren op alle fronten', met als ondertitel 'De weg naar een gezonde toekomst van het betaald voetbal.'

Hoe gaat dat op zo'n dag? Dan luistert een zaal met blauwe en grijze pakken naar een inleiding. De partner van het organiserende bedrijf praat over 'voetbal als entertainmentindustrie' en het 'uitnutten van de competitie'. De supporter heet in deze taal die in de verte lijkt op Nederlands 'afnemer van het entertainmentproduct'.

En toen kwam Kales, die geduldig de structuur van Ajax uitlegde, opmerkte dat ruim de helft van de begroting (42 van 80 miljoen) opgaat aan salarissen, dat nog altijd meer dan de helft van de begroting wordt opgebracht door de toeschouwers en dat Ajax met de participaties in het buitenland (Kaapstad, Ghana, Antwerpen) geen nieuwe vorm van 'kolonialisme' bedrijft, maar naar talent speurt.

Fel werd hij toen de verdeling van televisiegelden ter sprake kwam, door Kales een 'rampenverhaal' genoemd, dat doorspekt is met 'valse solidariteit'. Het is het oude verhaal van de topclubs die vinden dat ze te weinig opstrijken aan tv-gelden, maar Kales is nog vrij nieuw bij Ajax en poogt vaart te zetten achter de beoogde veranderingen.

Indien mogelijk, want alle clubs hebben één stem in het kapittel en houden op vergaderingen vol dat een ongeveer gelijke verdeling van de koek het eerlijkst is. Terwijl ze natuurlijk ook wel beseffen dat de uitstraling van Ajax, Feyenoord en PSV groter is en dat veel meer mensen naar wedstrijden van de topclubs kijken.

Dat de kleintjes de (internationale) ontwikkeling van de groten tegenhouden, ergert Kales. 'Iedereen moet het zelf verdienen. Wij zien geen enkele noodzaak om de zwakkeren te beschermen. Als Haarlem het niet redt, dan redt Haarlem het maar niet. Zoals nu gaat het in elk geval niet goed.'

Abonneezender Canal+ en de NOS betalen jaarlijks 76 miljoen gulden voor de eredivisie. Uiteindelijk, nadat ieder zijn part had ontvangen, hield Ajax afgelopen seizoen 2,6 miljoen over. Kales snapt dat de Nederlandse topclubs niet de illusie mogen koesteren dat ze net als AC Milan, in het veel grotere Italië, honderd miljoen ontvangen. Maar 2,6, dat is te gek voor woorden.

Over één, respectievelijk twee seizoenen lopen de tv-contracten af voor de Europese wedstrijden en de competitie. 'Andere clubs zouden zich zorgen moeten maken dat wij straks vrij zijn', zei Kales dreigend. 'Wij bepalen nu al wat we straks willen. Ja, ik breng het agressief over, maar dat is ook de bedoeling.'

Een andere manier om meer geld te verdienen is een gewijzigde competitie-opzet. Uit België was Michel Verschueren ingehuurd en wanneer de manager van Anderlecht opdraaft, berijdt hij met elan zijn stokpaard: de Bene-competitie. Als de beste Belgische clubs samengaan met de beste Nederlandse, wint de competitie aan kwaliteit en verdubbelt de markt bijna.

Voorheen was van de Nederlandse topclubs alleen PSV voor het idee te porren, maar ook Kales ziet langzamerhand iets in het plan. 'Als we moeten kiezen tussen Anderlecht of RKC als tegenstander, dan is Anderlecht leuker.' Hij denkt aan een Noordzee-League, of de Atlantic League, met ook Scandinavische en Schotse clubs.

En zo praatte Kales in het Eindhovense Evoluon vrijuit over zijn ergernissen en ideeën. Wat, om terug te keren naar zijn betoog over tv-rechten, zou hij een redelijk jaarlijks bedrag vinden in plaats van die vermaledijde 2,6 miljoen? Het antwoord leerde dat Ajax tegenwoordig groot denkt. Het luidde: 'Vijftig miljoen.'

Meer over