Zwarte kraaien zijn we niet meer

Begrafenisondernemer Guus Temming (40) zocht een passende manier om te laten weten dat zijn Utrechtse bedrijf Ouwerkerk 'er is'. 'Stemmig als het Festival Oude Muziek.'..

Reclame

'In onze branche is het ongewoon om veel reclame te maken. Altijd weer kwam die campagne van verzekeraar AVVL van vijftien jaar geleden ter sprake. Is er koffie na de dood? Daar is veel commotie over geweest. Wat is er gek aan om jezelf onder de aandacht te brengen? Waarom moet het altijd beperkt blijven tot de telefoongids en het kerkblad? Ik bedoel, wij hebben een mooi uitvaartcentrum, een schitterend wagenpark, een Rolls Royce, ervaren medewerkers. We investeren een hele hoop. Ook wij zijn een bedrijf. Waarom zouden we niet aan onze naamsbekendheid werken?'

Posters

'We hebben net onze tweede grote campagne gelanceerd. We hangen op honderden plekken in de stad. Bij de abri's, op bussen, in de krant. Uitgangspunt is dat we niet aanstootgevend zijn. We proberen een typisch element van ons werk te verbinden met iets typisch Utrechts. Liefst ook nog iets thematisch, actueels. Stemmig als het Festival Oude Muziek. Dat is een mooi voorbeeld.'

Stemmig 'Dank u. We willen absoluut niet schreeuwerig overkomen. De posters zijn tamelijk sober, met veel grijstinten en strakke belettering. Juist omdat het ongewoon is in onze branche, was ik aanvankelijk wel ongerust. Maar we hebben nooit negatieve reactie gehad. We krijgen juist positieve reacties. Ook in onze vakbladen. Al zijn wij volgens mij nog steeds uniek, in heel Nederland. Bij mijn weten zijn er geen andere begrafenisondernemers met een vergelijkbare campagne.'

Als 'Met dat woord proberen we een soort Utrechts gevoel op te roepen. Ik ben een geboren en getogen Utrechter, als kind al associeerde je de Oudegracht met de bloemenmarkt van zaterdag. Dus dan maak je nu een tekst als: Bloemen zo kleurrijk als op de Oudegracht. Of kijk naar de Dom! Zo bij de tijd als de Dom.

Koffie met cake 'Steeds minder. Daar zie je aan dat wij als begrafenisondernemers met de tijd meegaan. Bij uitvaarten is tegenwoordig de catering erg belangrijk. Het glas heffen op de overledene is meer en meer gebruikelijk. De tijdgeest bepaalt dat lossere. Wij zijn zelf ook geen zwarte kraaien meer. In wezen is onze campagne ook een uiting van dat lossere.'

Concurrenten 'In de stad zelf zijn vijf begrafenisondernemers actief. Ons bedrijf is tachtig jaar oud. Onze markt is een heel gecompliceerde. Ja, er is sprake van vergrijzing, maar in de stad is meer aan de hand. Allochtonen die andere rituelen kennen. Ouderen die hun laatste levensjaren juist graag buiten de stad doorbrengen. De stad groeit en het aantal overlijdens loopt terug. Tsja, waardoor dat precies komt? Het is moeilijk daar de vinger op te leggen.'

Met na afloop een broodje... ...als van Mario

'Goed bedacht! Creatief. Maar zoiets hebben we al gehad. Koffie met een broodje als bij Vocking.'

Meer over