Zwarte comedy over relaties

Theater..

De vrouw legt haar man alles uit: 'Dit is jouw stoel, dit jouw bureau.'Pas na een minuut of tien heb je in de gaten waarom. Hij is zijn geheugenkwijt. Een ongeluk maakte twee weken terug een eind aan zijn verleden. Datopent ongekende mogelijkheden: alles begint opnieuw.

De Franse auteur Marc-Emmanuel Schmitt, van wie hier eerder stukken alsDe Bezoeker en Enigma Variaties werden opgevoerd, koos met Petits Crimesvoor een zwarte relatiecomedy, waarin het nodige uit de doeken wordt gedaanover de slijtage waaraan de liefde onderhevig is. .

Gaandeweg wordt de man wantrouwig. Liegt zijn vrouw over al die idealeeigenschappen waarover hij als echtgenoot zou beschikken? Dat hij altijdzo meegaand is tijdens haar winkeltochten, dat hij nooit vreemd gaat?

Al snel kantelt de situatie. Hij was zijn geheugen helemaal niet kwijten hield dat voor zijn vrouw verborgen, zodat hij kon zien hoe ze alles aanelkaar fantaseert. En opnieuw word je als toeschouwer op het verkeerde beengezet tot het uitloopt op een heftige confrontatie: oorlog tussen deseksen.

Zo'n komedie verlangt nogal wat van acteurs, zeker nu ze de hele avondmet zijn tweeën op het podium staan. Daan Schuurmans, bekend van film entelevisie (Costa!, Phileine zegt sorry, Westenwind en Keyzer & De Boeradvocaten) komt een heel eind. Hij beschikt over een natuurlijkeaanwezigheid op dat grote toneel.

Zijn tegenspeelster, Angela Schijf, net zo bekend (Meiden van De Wit,Goede Tijden, Slechte Tijden en de musical 42nd Street) heeft daaraanzienlijk meer moeite mee. Aan podium-presence mankeert het haar niet,ze beweegt zelfverzekerd, maar ze spreekt haar teksten uit alsof zemeedoet aan een declamatiewedstrijd.

Dat is doodzonde en die gekunstelde spraak maakt het vrijwel onmogelijkin haar personage te geloven. Het spel mist de nodige schwung en dan gaatdit gespit in de valkuilen van een relatie op den duur danig vervelen.

Marian Buijs

Meer over