Zuinige Opel slikt eigen gas

Automotoren kun je voor de gek houden. Autobezitters ook. Ze weten niet dat miljoenen auto's – en misschien ook wel hun eigen wagen – niet alleen op benzine rijden, maar ook op uitlaatgas....

Theo Nijenhuis

Als de auto geen topprestaties hoeft te leveren, wordt niet alleen benzine naar de motor gevoerd. Uitlaatgassen vullen een kwart van elke cilinder, de benzinedamp mag de rest van de ruimte hebben. Het is tijdens een rustige rit niet nodig om de volle mep aan kostbare brandstof te gebruiken.

Het hercirculeren van uitlaatgas kwam eind jaren tachtig in zwang. Opel gebruikt de methode voor zijn nieuwe Astra's en hun kleinere zusjes, de Corsa's. Dat gebeurt in combinatie met twee andere trucs, waardoor sommige Opels een stuk zuiniger rijden.

Het concern is zelf verbaasd over de resultaten: de Astra kan toe met 7 procent minder benzine, bij de Corsa kan dat oplopen tot 23 procent. Dat geldt voor de versie met een energieslurpende automatische versnellingsbak. Metingen van een handgeschakelde 1,4 liter Corsa komen uit op 13 procent. Zo'n verbetering bereikt een autofabrikant niet vaak.

Het is niet alleen een kwestie van hercirculatie. Opel combineert het met een andere foef. Port De Activation (PDA) heet die techniek: een van de kleppen waarlangs de benzinedamp de cilinder binnenkomt, wordt afgesloten als de auto zich niet hoeft in te spannen. Dat is ook een besparingsmaatregel. Opel heeft daarnaast de benzinetoevoer verbeterd. Die past zich automatisch aan bij de rij-omstandigheden.

De resultaten van die drie ingrepen kan Opel niet helemaal verklaren. Bij de Astra's met een motor van 1,6 liter, is de winst duidelijk kleiner dan bij de Corsa's met de 1,4 liter motor. Hoe kleiner de motor, hoe effectiever het Twinport-systeem, zoals Opel het bezuinigingspakket heeft gedoopt.

Dat is echter schijn, want bij het Corsa-model met de kleinste motor, is de winst te verwaarlozen. Die gebruikt 0,2 liter benzine minder op elke honderd kilometer.

Dat is een beetje verdacht, want de kleinste motor onder de Corsa's is wél iets sterker geworden. Het wekt de suggestie dat in dit geval Twinport is gebruikt om het kleintje een beetje op te peppen. Het mag de winst van Twinport zelf verstoken, althans bijna.

Maar die mening wordt door Opel bestreden. 'Die kleinste Corsa was al erg zuinig. De grens op dat punt lijkt bereikt', zegt een technicus van Opel Benelux.

Dat Opel zelf verbaasd is over de resultaten, is niet echt verrassend. Constructeurs van automotoren hebben namelijk wel vaker perplex gestaan over de prestaties van een eigen ontwerp.

Een beroemd geval is bijvoorbeeld het vooroorlogse model Traction Avant van Citroën. De auto – aanvankelijk Citroën X 15 geheten – kwam in 1934 op de weg. Het model voldeed 23 jaar. Maar het ontwerp van de motor ging liefst 31 jaar mee. De motor was klaarblijkelijk nog modern en zuinig genoeg om tot midden jaren zestig te worden gebruikt in andere typen Citroëns.

De boxermotor van de VW Kever is ook zo'n 'gouwe ouwe' waaraan niet veel verbeterd hoefde te worden. Bij Renault was de compacte Cleon-motor uit begin jaren zestig een verrassing. Hij kreeg nog een plek in Renaults eerste Twingo's, omdat het motortje sterker was dan verwacht.

Maar zelfs in een tijd van computersimulaties en video-kijkjes in draaiende motoren, zoals door Opel toegepast, blijken verrassingen voor te komen, zoals in het geval van de lichtste Corsa.

Niet dat de verbruikscijfers veel indruk maken op de buitenwereld. Opel heeft becijferd dat het benzineverbruik in Europa met vier miljoen liter per jaar zou dalen als er vijftigduizend Astra's worden verkocht met een 1,6 motor. De zuinige Corsa's zijn nog niet meegerekend in dat cijfer.

Opel-gebruikers reageerden tot nu toe lauw. In Oostenrijk – in de bergen moet een auto ook de zwaartekracht bevechten – werd op internetsites van Opel gesmaald over de verbetering. 'Wat heb ik aan een winst van een halve liter benzine per 100 kilometer', morde een consument. Op Nederlandse sites is vooralsnog geen kritiek of lof te vinden. Misschien zitten de Nederlanders stilletjes hun voordeel te berekenen.

Meer over