Zuidelijke busbedrijven willen fuseren

Het Limburgse busbedrijf Hermes en de Brabantse busonderneming BBA willen fuseren. Daarmee ontstaat een groot zuidelijk busbedrijf van 3500 werknemers en een omzet van 500 miljoen gulden....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De kans is klein dat het zuidelijke busbedrijf in Nederlandse handen blijft. Eigenaar van Hermes en grootaandeelhouder van BBA, busgigant VSN, is intensief in gesprek met het Franse CGEA over de verkoop van Hermes/BBA. VSN wil geen geld voor de bedrijven, maar de busonderneming ruilen voor een buitenlands bedrijf.

Bij CGEA kan dat. CGEA is het tweede busbedrijf van Europa en bezit in Nederland ook spoorbedrijf Lovers Rail. CGEA wil in Limburg ook op het spoor. Het bedrijf heeft daar contact over gezocht met het ministerie van Verkeer en met de NS. Indien de Fransen een spoorconcessie in Limburg krijgen zijn ze bereid af te stappen van de verlieslijdende lijn Amsterdam-Haarlem. Dat zou het ministerie van Verkeer goed uitkomen, omdat deze spoorlijn op het hoofdnet ligt en minister Netelenbos het hoofdnet voor tien jaar aan de NS wil gunnen.

Ook Stadsbus Groep Maastricht zal van de zuidelijke busonderneming deel uitmaken. Hermes praat al een tijdje met de Maastrichtse stadsonderneming over samengaan. Volgens de voorzitter van de raad van commissarissen van BBA, de Sittardse burgemeester J. de Geus, hebben sinds begin november oriënterende gesprekken plaatsgevonden tussen BBA en Hermes' moederbedrijf VSN.

De vervoersgebieden die Hermes en BBA bedienen, lopen naadloos in elkaar over. Soms is er zelfs sprake van overlapping. Vooral in zuidoost-Brabant zijn volgens De Geus forse synergievoordelen te behalen.

De fusie is nodig vanwege de schaalvergroting en liberalisering in de branche, aldus De Geus. Niemand vindt een zelfstandig voortbestaan van Hermes en BBA mogelijk, zegt hij.

De directies van de betrokken bedrijven komen half januari met de definitieve plannen naar buiten. De Geus verwacht niet dat de fusie grote gevolgen zal hebben voor het personeel.

Meer over