Zonder smartphone is een bankier verloren

LISA SPIT

AMSTERDAM - Schuilend onder de gevel van een van de vele torens aan de Amsterdamse Zuidas tuurt Angshuman Rajkhowa (39) vertwijfeld naar zijn telefoon. De senior vice president van Royal Bank of Scotland ontvangt sinds maandag slechts sporadisch een e-mail en alle berichten van voor die tijd zijn spoorloos van zijn Blackberry verdwenen. 'Het lijkt alsof ik een nieuwe telefoon heb gekocht. Alle e-mails zijn weg.' Een regelrechte ramp voor een topbankier als Rajkhowa.

De fabrikant zegt het probleem nu echt aan te pakken. Maar ook in Nederland konden honderdduizenden Blackberry-bezitters woensdag opnieuw geen gebruik maken van internet op hun toestel. Niet kunnen Pingen, e-mailen of surfen is voor iedereen vervelend, maar voor zakelijke gebruikers een ramp.

Blackberry staat van oudsher bekend om zijn zakentelefoons en bij veel bedrijven bezitten alle werknemers een toestel van de fabrikant, terwijl de smartphone ook erg populair is op het schoolplein. Apple mag op alle fronten oprukken, maar Blackberry prijkte in Nederland vorig jaar nog altijd bovenaan met de best verkochte smartphone.

'Het voelt alsof ik terugga naar de tijd toen ik nog een Nokia had, waarmee alleen gebeld en gesms't kon worden', zegt Mark van Overbeek. De veertiger staat samen met collega Vanessa Hermans voor restaurant Mech en laat de term 'Crackberry' vallen. 'Ik kan zelf niet overstappen naar een andere aanbieder, dat is aan mijn werkgever. Maar ik sluit niet uit dat deze storing voor hen reden is om in de toekomst een andere keuze te maken.' De Belgische Hermans is blij dat ze deze week op kantoor is en niet hoeft te reizen. 'Ik weet niet hoe ik dan had kunnen werken. Misschien had ik mijn laptop overal moeten aankoppelen, maar dat was echt een probleem geweest.'

De storing biedt voor sommigen ook voordelen. Zo grapt Jan-Alexander Knol (42) dat het 's avonds wel lekker rustig is. Knol werkt voor Schiphol en bezit een toestel van de zaak. 'De laatste dagen ontvang ik af en toe een sterk vertraagde e-mail. Dat is nog niet zo'n ramp, maar mijn agenda loopt ook via het toestel. Ik heb een aantal afspraken al op een haar na gemist.' Boos is Knol niet: 'In al die jaren is dit voor het eerst dat ik zo'n storing meemaak. Ik ben normaal erg te spreken over Blackberry.'

Bij Airport Telecom, de enige telefoonzaak die de luchthaven telt, komen passerende Blackberry-bezitters poolshoogte nemen. 'De meesten zijn intussen wel gewend aan de storing, het duurt nu immers al drie dagen', zegt een medewerker.

Een verdieping hoger staren Kevin en Romero (15 en 17) in de vertrekhal, onderuit gezakt op een bankje, verveeld naar hun telefoon. De twee missen het Pingen met hun vrienden het meest. Voorlopig denken ze nog niet aan een ander toestel. 'Maar als je er niet mee kunt internetten, is een Blackberry wel heel erg saai.'

undefined

Meer over