Zo mooi symmetrisch, dat zijn nauwelijks restjes te noemen

De Zweedse tennisster Björn Borg heeft na zijn sportcarrière zijn naam verbonden aan een kledinglijn. Vooral het BB-ondergoed is populair: daarom is vorig jaar 'Cut the Crap' geïntroduceerd, een speciale collectie mannen- en vrouwenonderbroeken samengesteld uit bij de productie overgebleven stukjes textiel. Heel duurzaam, dus. BB noemt dit zelfs 'upcycling': een product wordt van hogere kwaliteit dan zijn afzonderlijke grondstoffen.

Wie de CTC-onderbroeken bekijkt, ziet dat ze uit twee, hoogstens drie stukken verschillend textiel zijn gemaakt, vaak zelfs mooi symmetrisch: dat zijn dus nauwelijks restjes te noemen. Upcycling is het al helemáál niet, hoogstens recycling: een afvalproduct wordt opnieuw tot grondstof verwerkt. Maar zijn zulke stukken stof wel afval?

BB kon niet vertellen hoeveel van zulke restjes er overblijven, hoe het komt dat ze zo groot zijn, hoevéél materiaal er wordt gerecycled en wat de ratio 'gewoon' ondergoed / CTC-ondergoed is. 'Het is geen exacte wetenschap', zegt de woordvoerster. 'Volgend jaar hopen we weer genoeg over te hebben voor een volgende CTC-collectie.' Maar materiaal is geld en een gerenommeerd bedrijf als BB zal toch uiterst zuinig met zijn textiel omgaan en bijhouden waar de grondstoffen blijven.

Volgens Modint, de ondernemersorganisatie voor o.a. mode en textiel, berekenen computers tegenwoordig exact hoe de stoffen optimaal gesneden kunnen worden. Daardoor blijven er bij een modern textielbedrijf hoogstens 10 procent 'snijrestjes' over: kleine reepjes, strookjes die nauwelijks bruikbaar zijn. In lagelonenlanden zoals Bangladesh, China en Turkije, waar ook BB zijn producten laat maken, verdwijnen zulke textielrestjes vaak in isolatiemateriaal en kussenvullingen: uit duurzaamheidsoogpunt niks mis mee.

Misschien bedoelt BB dat de CTC-shorts worden gemaakt van stukken stof uit oude collecties, die niet meer verkocht worden? Dat zou een goed idee zijn. Maar nee: er staat duidelijk 'waste from the production'. Volstrekt oncontroleerbaar allemaal, dus het lijkt er verdacht veel op dat CTC slechts een leuk marketinggeintje is.

Het BB-ondergoed scoort ook niet best bij Rank-a-Brand, de onlineduurzaamheidswijzer, al staat het hoger dan bijvoorbeeld Nederlandse lingeriemerken als Hunkemöller en Triumph.

Maar we mogen niet te streng zijn, zegt Modint. 'Bedrijven in de textielsector zijn allemaal bezig met verduurzamen, maar het duurzaamheidsei van Columbus hebben we nog niet gevonden.'

Product

BB Cut the Crap-ondergoed

Prijs

Vanaf euro 26

Verkrijgbaar

Modezaken, internet, warenhuizen

Oordeel

JJJJJ

Björn Borg maakt 'Cut the Crap'-ondergoed van restanten textiel. Volstrekt oncontroleerbaar.

undefined

Meer over